Vastustuskykyä parantavat metsämikrobit löytyvät nyt tekstiileistä
Se, että kymmeniä vuosia tekstiilialalla toiminut, kotimainen yritys ei halua S- tai K-ryhmän valikoimiin toistuvista kyselyistä huolimatta, on erikoista. Se myös kuvaa Ruskovillan arvomaailmaa hyvin: hinnoittelu halutaan pitää omissa käsissä ja mikä tärkeintä, firmassa korostetaan, että jälleenmyyjien tulee palvella asiakasta ja tietää tarkasti, mitä ollaan myymässä. Sen vuoksi Ruskovillan tuotteita löytyy isojen ketjujen sijaan pienistä kivijalkaliikkeistä ja yrityksen omasta putiikista Artjärveltä, reilun 100 km päästä Helsingistä. Vaikka paikka on keskellä ”ei mitään”, tästä huolimatta kauppa käy niin hyvin, ettei brändin kannata mainostaa isommin. Väkeä käy ostoksilla bussilasteittain ja verkkokauppa vetää hyvin. Mistä oikein on kysymys?
Kyse on vuonna 1981 perustetusta yrityksestä, jonka ensimmäinen tuote olivat vauvojen villaiset vaippahousut. Itsellekin brändi kävi tutuksi nimenomaan perheenlisäyksen myötä, kun vauvanvaateliikkeessä pienokaiselle vaatetta etsin. Ruskovillan valikoimassa on paljon tuotteita nimenomaan vauvoille, mutta myös isommille lapsille ja aikuisille. Vauvasta vaariin pätee Ruskovillan kohdalla todella! Lisäksi brändi vaatettaa säännöllisesti kotimaisia elokuvatuotantoja ja naparetkikuntia.
Ruskovillan tuotteet ovat suureksi osaksi suoraan ihokosketuksessa olevia alusvaatteita, jotka perustuvat luomumateriaaleille, josta luomuvilla (merino) on yleisin. Sen lisäksi tuotteita valmistetaan luomusilkistä, luomusilkkivillasta ja villafleecestä. Kaikkia raaka-aineita yhdistää vastuullisuus, luomulaatuisuus, kemikaalittomuus, eettisyys ja laatutakuu.
Villaisista vaippahousuista startannut firma valmistaa Suomessa laajalla skaalalla vauvanvaatteita, alusvaatteita, sukkia, käsineitä, myssyjä, huiveja jne. Tämän suorassa ihokontaktissa olevan vaatekerroksen lisäksi valikoimassa on myös villafleecetuotteita ja liikuntavälineitä, esim. villainen joogamatto ja joogaboslereita. Lisäksi brändi myy vauvoille tarkoitettuja taljoja.
ENSIMMÄISTEN JOUKOSSA
Haastatellessa yrittäjäpariskuntaa, Ossi ja Leena Näkkiä, tajuaa nopeasti, mihin yrityksen menestys perustuu: Ruskovilla on jatkuvasti ollut muutaman askeleen edellä. Nyt valikoimasta löytyvät ensimmäisenä brändinä maailmassa metsämikrobiuutetta sisältävät vaatteet, joiden takia oman juttukeikkanikin tein. Kyseessä on jotakin aivan uutta ja mullistavaa, enkä keskustelutuokiomme jälkeen ihmettele laisinkaan, että juuri Ruskovilla teki metsämikrobien yhdistämisen tekstiileihin ensimmäisenä. Brändi on ollut ensimmäisten joukossa monessa muussakin ja esimerkiksi luomusilkin osalta he ovat ainoa yritys läntisessä Euroopassa, joka valmistaa materiaalista tuotteita. Tämä on mahdollista pitkien ja luottamuksellisten kauppasuhteiden vuoksi. (Palaan silkkiin edempänä tekstissä.)
Metsämikrobien vaikutusta ihmisterveyteen on tutkittu ja aiheesta on ollut mediassa viime vuosina juttuja toistuvasti, tuoreimpiin kuuluu artikkeli elokuulta Helsingin Sanomista, jossa kerrotaan Luken johtamasta kaksoissokkotutkimuksesta, jonka lopputuloksena todetaan luonnon mikrobien vahvistavan lasten vastustuskykyä, kun mikrobeita on lisätty hiekkalaatikon hiekkaan.
”HIEKKALAATIKON hiekka voi sisältää myös monimuotoista luonnon mikrobistoa eli pieneliöitä ja mikro-organismeja.
Päiväkodissa leikkivien lasten puolustuskyky taudinaiheuttajia vastaan koheni jo kahdessa viikossa, jos lapset leikkivät tällaisessa hiekkalaatikossa.
Näin todistaa Luonnonvarakeskuksen (Luke), Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston tuore tutkimus.”
Lue koko artikkeli Helsingin Sanomista >>>
METSÄMIKROBIT TEKSTIILEISSÄ
Ensimmäisenä Uute Scientificin RE-Connecting Nature™-innovaation otti käyttöön kosmetiikkakenttä ja nyt tekstiiliala seuraa perässä. Tosin ihan helppoa se ei ole, sillä Ruskovillallakin kesti keksiä, millä tavalla mikrobit saadaan kankaaseen niin, että ne pysyvät siellä. Toimitusjohtaja Ossi Näkki ei voi kertoa paljoakaan, prosessi kun on itse kehitetty ja kuuluu tuotesalaisuuden piiriin, mutta hän toteaa, että kaikki tehdään Suomessa ja että menetelmän patentoimista on harkittu, mutta että sen toistaminen on niin haastavaa, ettei uskota olevan riskiä siinä, että kukaan muu olisi tontilla kilpailemassa.
Yrityksen toukokuisessa mediatiedotteessa todetaan: ”Uute Scientific Oy toteutti yhdessä Ruskovillan kanssa tutkimuksen, jossa selvitettiin, kuinka tehokkaasti mikrobiuutteen sisältämät bakteerit saadaan siirtymään silkkivillaiseen neulokseen ja miten pitkään ne säilyvät vaatteessa. Tulokset osoittavat, että bakteerien määrä siirtyi silkkivillan kuituihin ja säilyi siinä useiden pesukertojen ajan, vaikkakin bakteerien monimuotoisuus sekä lajimäärä laskivat hiljalleen pesujen myötä.
Tutkimuksen lähtöhetkellä Metsä-malliston paita sisälsi satoja luonnosta löytyviä bakteereja ja kolmen pesukerran jälkeen bakteereista oli jäljellä yli puolet. Vielä kuuden pesukerran jälkeen tuotteessa oli kymmeniä bakteereja, toki pienemmissä määrissä.
Käytännössä Ruskovilla on luonut metsämikrobille Metsä-nimisen malliston, johon kuuluu alusvaatteita ja asusteita. Tuotteet on valmistettu luomusertifioidusta silkkivillasta, joka sopii myös herkkäihoisille ja vauvoille.
Luomusilkkivilla on yksi Ruskovillan tuotteiden pääraaka-aineesta. Materiaali sisältää nimensä mukaisesti sekä luomusilkkiä (30%) että luomuvillaa (70%). Silkki tulee Kiinasta ja merinovilla etelä-Amerikasta.
Molempien raaka-aineiden toimittajien kohdalla Ruskovillalla on varma tieto vastuullisesta toiminnasta ja luotettavuudesta. Esimerkiksi luomusilkin osalta Ruskovilla on ainoa toimija läntisessä Euroopassa, joka valmistaa tuotteita ko materiaalista. Luomusilkki on niin harvinaista, että siihen käsiksi pääseminen vaatii kontakteja ja juuri monenkymmenen vuoden lopputuloksena Ossi ja Leena ovat saaneet Sichuanin maakunnassa toimivan tuottajatahon mukaan yhteistyöhön kanssaan.
Silkin eettisyydestä on puhuttu viime vuosina jonkun verran. Käytännössä silkki saadaan silkkiperhosen toukkien ympärilleen kehräämästä kotelosta, kokongista. Toukat syövät ahnaasti kuuden viikon ajan mulperipuun lehtiä, niitä ruokitaan jopa 5 x vuorokaudessa. Tämän jälkeen ne tekevät ympärilleen kotelon (kuvassa), josta ne luonnollisissa oloissa kuoriutuisivat silkkiperhoseksi, joka elää 1-2 vuorokautta. Silkkiperhonen syntyy ilman suuta ja se kuolee käytännössä nälkään.
Toukka höyrytetään kuoliaaksi kotelon sisälle, jolloin silkkisäie säilyy yhtenäisenä, eikä katkea kuoriutumisen yhteydessä. Tätä silkkiä kutsutaan filamenttisilkiksi. Säie voi olla jopa 1,5 km mittainen.
Se, onko toukkien höyryttäminen koteloihinsa eettistä, on toki kysymys, jota kukin kuluttaja pohtii itsekseen ja tekee ostopäätöksen sen mukaan. Luomusilkintuotannossa toukkia kohdellaan eri tavoin kuin tavanomaisen silkin tuotannossa: toukilla on enemmän elintilaa ja niitä pidetään ”kuin lemmikkejä” — ainakin Ruskovillan tuottajan toimesta. Ossi ja Leena ovat käyneet toteamassa itse, millaisissa olosuhteissa toukat elävät.
Ruskovillan käyttämä luomulaatuinen merinoavilla puolestaan on peräisin etelä-Amerikasta Uruguayn ja Argetinan alueelta. Siinä missä silkkiä käytetään 500 kg vuodessa, kuluu villaa 10-12 000 kg. Kyseessä on mulesing-vapaa villa ja vuodesta 2003 saakka kaikki villa on ollut luomulaatuista.
Luomulaatuisen GOTS-silkin ja GOTS-merinovillan yhdistelmä, silkkivilla on mielettömän tuntuinen iholla ja Metsä-sarja ehdottoman kiinnostava tulokas metsämikrobituotekentään!
FLEECEÄ MUOVIN SIJAAN VILLASTA
Mikä innostaa kuitenkin vähintään yhtä paljon itseä, kuin metsämikrobituotteet, on merinovillafleece!
Perinteinen fleecemateriaali valittiin vuonna 2017 vuoden turhakkeeksi. Etenkin retkeily- ja ulkoiluvaatteissa käytettävästä materiaalista irtoaa mikromuovia, yhdellä pesukerralla jopa n. 2000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Fleecekangas on kehitetty 70-luvulla korvaamaan villaa materiaalina ja pitkään sitä hypetettiin keveytensä ja lämmittävyytensä ansiosta, kunnes on ymmärretty, mitä materiaali tekee luonnolle.
Ruskovillan vuonna 2017 valikoimiinsa ottama villafleece kuitenkin on nähdäkseni täydellinen vaihtoehto ja tekee perinteisen muovifleecen tarpeettomaksi: villafleece on materiaalina kevyttä ja lämmintä kuin muovifleecekin, ominaisuuksiltaan yhtä hyvä ja parempi, sillä se on 100% luonnonkuiduista valmistettu.
Vaikka Metsä-sarjan lanseeraus on big news, itse ajattelen etenkin villafleecen olevan hittituote, jota soisi saada kaikista sellaisista kaupoista, jossa perinteisiäkin fleecetuotteita myydään. Ruskovillan tuotteet vaan ovat niin suosittuja, että yrityksellä ei ole tarvetta tai resursseja nykyistä paljon suurempaan myyntiin, selkeästi he haluavat kasvaa maltillisesti. Fiksuahan se on, mutta kuluttajana haluaisin saada nämä tuotteet sinne, missä todennäköisimmin ulkoiluvaatteeni ostan, kadunvarsiliikkeisiin. Koitin juttukeikalla kovasti ylipuhua yrittäjäpariskuntaa laajentamaan jälleenmyyntiverkostoaan, mutta veikkaanpa, että verkkokauppansa on se, minne täytyy jatkossakin itse suunnata. Minulle kyllä todettiin, että mikäli kuluttajat tarpeeksi antavat kivijalkaliikkeissä kauppojen suuntaan signaalia, että Ruskovilla kiinnostaa, on toki mahdollista, että tuotteet rantautuvat uusiin paikkoihin. Olkaa siis aktiivisia!
Ruskovilla on sympaattinen, suomalainen perheyritys, jonka asennetta ja periaatteita ei voi kuin arvostaa. Vieraillessani Artjärven tehtaalla aistin työntekijöiden tyytyväisyyden työnantajaansa ja pitkiä uria tehtaalla on tehtykin. Entisessä meijerissä toimiva Ruskovilla on samaan aikaan historian havinaa ja uusinta modernia.
Brändi vie tuotteitaan myös ulkomaille ja tuoterepertuaarissa olisi paljonkin sellaista, mitä olisin voinut sisällyttää juttuun, mutta koitin pitää tämän joksenkin luettavana. Kurkkaa lisää brändin sivuilta, sieltä löydät mm. hirssiakanatyynyn, joka IG-stoorieni palautteen myötä on jo monella teistä käytössä. Petivaatteitakin Ruskovilla valmistaa, kaikki made in Finland.
Itseä kiinnostaisi metsämikrobiuutteella höystetyt petivaatteet, sillä vietämme sängyn mikroilmastossa kolmanneksen elämästämme. Nähtäväksi jää, saammeko tulevaisuudessa sellaiset.
***
Vinkki: Sain arvottavaksi lahjakortin Ruskovillan nettikauppaan. Siispä klo 10:00 starttaa 100 euron arvoinen lahjakorttiarvonta! Osallistua voit IG-tililläni >>>