Menu

Kun isot ostaa pienet

Olen miettinyt tämän postauksen kirjoittamista pidemmän aikaa, sillä aihe ja asia ovat herättäneet minussa ristiriitoja. Olen saanut viestejä lukijoiltakin aiheesta Transmeri ja Natural Goods Company. Siitä, kuinka isot ostaa pienet ja miten itse asiaan suhtaudun, omistaahan Transmeri nykyään koko Natural Goods Companyn lisäksi siivun Mádarastakin, eli osan myös suunnittelemistani tuotteista.

Natural Goods Company on luonnonkosmetiikan maahantuoja, jonka perustaja Minna Oey on yksi pitkäaikaisimmista yhteistyökumppaneistani ja työkavereistani. Silloin kun aloin kirjoittaa blogiani 10 vuotta sitten, oli Natural Goods Company nimeltään vielä Natcos, ja paljon pienempi firma kuin nykyään. Vuosien varrella yritys on kasvanut tasaista vauhtia ja monet maahantuomansa luonnonkosmetiikkamerkit ovat tulleet tutuiksi: Mádara, Weleda, Sante, Biosolis, Logona, Esse, Kure Bazaar, Neal´s Yard Remedies, Provida, Whamisa… Natural Goods Company on nykyään Suomen suurin luonnonkosmetiikan maahantuoja, jota saa kiittää isoksi osaksi siitä, että meillä on näin paljon valikoimaa ja monipuolisuutta luonnonkosmetiikan kentällä.

Tiedän hyvin arvomaailman ja periaatteet, joilla Natural Goodsia johdetaan ja olen tähän saakka aina voinut tietää, missä leirissä olen. Olo on ollut turvallinen ja fiilis pelkästään hyvä. Minna ja koko Natural Goodsin väki ovat tulleet minulle hyvin tutuiksi — niin kuin myös Mádaran perustajat.

Kun viisi vuotta sitten päädyin toimittajamatkalle Mádaran tehtaille, sai ihan uusi ja yllättävä luku elämässäni alkuns; aloitin työni kosmetiikan suunnittelijana. Yhteistyön myötä muutuin riippumattomasta toimittajasta kytkökset omaavaksi bloggaajaksi, ja osa lukijoista epäili, että tonttini muuttuu yhden ainoan brändin mainoslaustaksi. Kuten todistettua, näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan olen jatkanut luonnonkosmetiikasta kirjoittamista monipuolisesti, kuten ennen omaa tuoteperhettänikin.

Joku voisi sanoa, että on paskaa bisnestä suunnitella voiteita ja sitten markkinoida kilpailijan voidetta omassa mediassaan, mutta itse tiesin, että homma menee juuri päinvastoin. Ja niin se on mennytkin: Mádara by Noora -tuotteet ovat Suomen bestsellereitä ja taloudellisesti Mádaratulot ovat mahdollistaneet mulle bloggaamisen. Samaan aikaan Suomen koko luonnonkosmetiikkakenttä on kasvanut monipuolisesti ja tarjolla on enemmän valikoimaa kuin koskaan. Jos ihan rautalangasta vääntää, niin omien Mádara-tuotteideni myötä tienaamani tulot mahdollistavat mulle kilpailevista brändeistä kirjoittamisen. Hassun kuuloista, kun sen noin muotoilee, mutta olennainen kela, kun miettii tätä Transmeri-Natural Goods -kauppaa (palaan asiaan tuonnempana tekstissä.)

Oman tuoteperheen suunnittelemnisen myötä olen tutustunut myös Mádaran perustajaan Lotte Tisenkopfa-Iltnereen ja mieheensä Uldikseen, sekä kaikkiin firman perustaneisiin, nuoriin naisiin, jotka ovat saavuttaneet ihan uskomattomia asioita sinnikkyydellä. Kuten olen kertonut aiemmin, eivät mimmit saaneet alussa edes pankista lainaa firman perustamiseen, koska pankissa ei uskottu parikymppisten naisten luonnonkosmetiikkafirman menestykseen. Rahat kerättiin kasaan sukulaisilta ja tuttavilta ja loput onkin historiaa.

Minulla, Mádaran Lottella sekä Natcosin Minnalla oli sama tarve: saada kuluttajat turvallisemman kosmetiikan pariin. Mádaralaiset suunnittelivat yliopiston kanssa tuotteita, Natcos aloitti maahantuonnin, minä testasin, reittasin ja jaoin tietoa. Aluksi ilman mitään kytköksiä Mádaraan, nykyään toki asetelma on toinen (olen aina pyrkinyt olemaan hyvin avoin siitä, millä tavalla ko firmaan liityn). Toimittajana ja etenkin bloggaajana tiedän raivanneeni luonnonkosmetiikalle tietä Suomessa ekojen joukossa ja luonnonkosmetiikan osalta Kemikaalicocktailista onkin kasvanut foorumi, josta haetaan tietoa ja tuotevinkkejä. Maahantuojat haluavat välillä tietää etukäteen, mitä tuotteita olen mahdollisesti suosittelemassa, jotta osaavat varautua tarpeeksi isoon varastoon. Siinä missä muotibloggaajat saavat aikaan tiettyjen tuotteiden loppuunmyymisen muotipuolella, aiheutan välillä kosmetiikkapuolella samaa, kuulemma.

Meistä kaikista on tullut aika isoja; niin Mádarasta, Natcoksesta kuin blogistanikin. Kasvaminen tuo aina mukanaan haasteita.

Yläpuolen kuva otettiin vajaa vuosi sitten blogini 10-vuotis juhlissa. Halaan siinä ystävääni Lottea, yhtä luonnonkosmetiikkakentän menestyneintä naista. Lotte on paitsi innokas, ennakkoluuloton, empaattinen ja hauska, myös määrätietoinen ja strateginen business woman, joka tietää, mitä haluaa ja työskentelee täysillä päämääränsä eteen. Samaistun häneen paljon, vaikka itse en olekaan ottanut urallani vielä tähän mennessä koskaan niin isoja taloudellisia riskejä, kuin Lotte on. En ole vielä päättänyt, mikä on se juttu, johon loikkaan täysillä mukaan, mutta tiedän päivän olevan edessä, sillä ikuisesti en voi tehdä sataa eri projektia samanaikaisesti.

Toistaiseksi kuitenkin teen vielä monia projekteja, joista oma tuoteperheeni Mádaralla on itselleni tärkeä osa työtäni. Tiedän, että olen saanut vaikutettua ihmisten kosmetiikan käyttöön ja toivon voivani tehdä niin jatkossakin. Siinä missä minä kehitän ja kirjoitan kosmetiikasta, Natural Goods Company maahantuo ja jakelee. Nyt kuviossa on myös Transmeri, jonka myötä Natural Goodsin sarjat tulevat päätymään Suomessa paikkoihin, joissa luonnonkosmetiikkaa ei aikaisemmin juuri ole myyty. Esimerkiksi kaikki te maakunnissa asuvat tulette vihdoinkin saamaan helpommin käsiinne mm. Mádaraa. Juuri se oli itselleni olennainen asia sen hyväksymisessä, että mm. Roundup -rikkakasvitorjunta-ainetta markkinoiva firma omistaa osan siitä, mitä minä teen (Transmeri on Mádaran 6. suurin osakkeenomistaja).

Roundup. Kirjoitin aiheesta viimeksi syyskuussa 2016, eikä artikkeli ole kivaa luettavaa. En kuuna päivänä ajatellut, että sama yritys edistäisi Roundupin ja minun Mádara-tuotteideni käyttöä, mutta se on tilanne parhaillaan. Absurdia.

Tähän liittyen kuitenkin on onneksi jo tehty toimenpiteitä, jotka olivat itse asiassaa käynnissä jo Natural Goods Companyn suunnitellessa yrityskauppoja: Transmeri luopuu Roundupista vuoden 2019 sesongin jälkeen (lopetusaikataulu on sopimuksiin liittyen nopein mahdollinen). Toki Transmerin valikoimissa on Roundupin lisäksi muitakin karkotteita ja torjunta-aineita, mutta sentään luopuvat kyseenalaisimmasta ja viestittävät näin, että haluavat muuttua. Haastatellessani Transmerin toimaria, Sari Rosinia, sain myös tietää, että valikoimaansa ollaan ottamassa esimerkiksi luomuviljelyyn soveltuvia lannoitteita ja torjunta-aineita, sekä homeopaattisia kasvuvahventeita ja hyönteistuhoja estäviä tuotteita.Todella ilahduttavaa!

Minusta tätä asiaa täytyy lähestyä niin, että maailma muuttuu ja me olemme muuttamassa sitä. Natural Goods Company muodostaa nyt volyymiltaan kolmenneksen Transmerin edustamista kosmetiikkabrändeistä. Se on upea juttu ja mahdollistaa luonnonkosmetiikalle kasvun Suomessa aivan uudella tasolla.

Kun aikaisemmin mainitsin siitä, kuinka Mádara mahdollistaa blogaamiseni ja sen, että puffaan myös kilpailijoitaan, samaan tapaan voi ajatella, että mm. Roundup on ollut yhtenä brändinä raivaamassa Transmerin tietä isoksi peluriksi ja nyt on Roundupin aika väistää ja luonnollisempien vaihtoehtojen astua valokeilaan. Maailma muuttuu, yrityksen muuttuvat ja muutosprosessissa saattaa hetken aikaa vallita hämmennys. Niin on juuri nyt, kun Roundup ja Mádara ovat molemmat Transmerin edustuksessa.

Fakta on, ettei Transmerin kokoisia, melkein 90-vuotiaita lafkoja ilmesty tyhjästä, edustamaan luonnonkosmetiikkaa ja luomulannoitteita, mutta minusta on hemmetin ilahduttavaa, että näin isot toimijat ovat valmiita muuttamaan kurssia maailman muuttuessa.

Toivottavasti tämä blogaus selvensi kuviota ja sitä, mitä mieltä itse asiasta olen. Minua kiinnostaa myös tietenkin se, mitä te luonnonkosmetiikan käyttäjät ja mádarafanit asiasta ajattelette?

Psst… Täältä löytyy Transmerin oma tiedote asiasta.

Jutun alin kuva: Outi Järvinen / Talouselämä: Transmeri kahmii luonnonkosmetiikkaa, ensin Natcos, nyt Mádara

14 kommenttia Jätä kommentti

Kommentit

Mitäkö ajattelen luonnonkosmetiikan käyttäjänä? Ajattelen että jutussa olisi voinut mainita että kyseisen Round Upin myynti kielletään joka tapauksessa 5 vuoden päästä, kuinkahan aito Transmerin muutos on kun edustus siis olisi joka tapauksessa loppunut pari vuotta myöhemmin ja muut myrkyt pysyvät edelleen valikoimassa. Pohdin myös, että kun on ollut vuosikymmeniä tuhoamassa Suomalaisen luonnon monimuotoisuutta sekä mahdollisesti aiheuttanut terveyshaittoja ihmisille, saako synninpäästön sillä että luopuu aineesta pari vuotta ennen pakollista lopettamista.

    Ekokauppa: Transmeri luopuu aineen edustuksesta ennen kuin on pakko, se on musta positiivista. En ole puhunut synninpäästöstä. mutta siitä, että on hienoa, että maailma muuttuu ja yritykset muuttuvat.

    Mari: Ymmärrän kelasi kyllä.

    Sini Siltanen: Mä uskon, että mulla on mahdollisuus vaikuttaa mm. mainitsemiesi tuotteiden edustukseen. Katsotaan onko, mutta toivotaan niin.

    Kukkis: Ymmärrän hyvin kantasi.

Musta huono juttu, nyt päätöksiä tehdään isossa talossa joka ei ole alan asiantuntija ja ehkä niin kohderyhmälähtöinen. Jatkossa jos ostaa ko tuotteita, rahoittaa samalla sitä mitä ei ehkä haluaisi. Vähän sama kuin mäkkärin vegaaniburger.. Hyvä tuote, mutta… ostan silti ennemmon toisesta yrityksestä.

    Mari: Ymmärrän kelasi kyllä.

Mielestäni todella huono juttu tämä, ja haluaisin vielä kuulla miksi suostus olemaan yhteistyössä Transmerin kanssa, joka myös edustaa Raidia ja eläinkokeellisia merkkejä? Noista tuotteista on kuitenkin luonnonkosmetiikka ja kemikaalicocktailin ydinviesti hyvin kaukana. Olen jo vuosia lukenut blogiasi, mutta tämä asia ihmetyttää suuresti.

    Sini Siltanen: Mä uskon, että mulla on mahdollisuus vaikuttaa mm. mainitsemiesi tuotteiden edustukseen. Katsotaan onko, mutta toivotaan niin.

Hmmmm…olikohan se sitten tässä.
Verkkokauppa ja hoitola josta ostan, pitää täyttää kriteerini ja nämä eivät niihin nyt yllä enää.
Kiitos Natural Goods Company hyvästä palvelusta.

    Kukkis: Ymmärrän hyvin kantasi.

Hyviä pointteja tuli esille tekstissäsi sekä täällä kommenteissa. Kyllä tämä meitä luonnonkosmetiikan ja luonnon ystäviä kieltämättä hämmentää ja hämmästyttää.

Sarasvuo on joskus sanonut, että arvot ovat arvoja vasta, kun niistä on valmis maksamaan hinnan.

Jos uusi tilanne tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa, hieno juttu.

Loistava lainaus Sanna, on ollut kovin helppoa olla mukana edustamassa luonnonkosmetiikan arvoja, kun niillä on tässä ekologisuuden megatrendissä tehnyt ison kasan rahaa. Mutta kun vielä isompaa rahaa tarjotaan, arvot unohtuvat samantien ja raha voittaa.

Meitä maakunnissa asuvia ei tämä muutos erityisesti ilahduta ; täälläkin netti toimii ja tuotteet tulevat kotiin.

Mitä ihmettä ovat ”homeopaattiset kasvuvahventeet”? Ovatko ne lannotteita, joita on laimennettu niin paljon, että niissä ei ole enää mitään lannoittavia kemikaaleja jäljellä?

Viherpesua parhaimmillaan, selitystä selityksen perään. hyi ja ei kiitos.

Onpas tässä yrityskaupassa ja sen järjestelyssä monta eri vaikutusta itse tuotteeseen. Mutta hyvää kuitenkin tuo, että tuotteen saatavuus lisääntyy. Kiva lukea kirjoituksiaisi, huikeaa työtä olet tehnyt!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Leave the field below empty!


Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.