Menu
Lue lisää

Testaan blogissani erilaisia tuotteita ja palveluita. Näistä testituotteista en maksa. Kaikki tämän postauksen tuotteet eivät välttämättä ole testattavaksi saatuja, osan olen saattanut myös ostaa itse.

Oman fillarin voi muuntaa sähköpyöräksi

Sähköpyörien suosio on viimeisen parin vuoden aikana kasvanut valtavasti. Uutisotsikoissa on todettu suosion kasvaneen ”jopa räjähdysmäisesti”. Sähköpyärien myynti tuplantuu parhaillaan edellisen vuoden lukuihin verrattuna. Vuonna 2030 Suomessa arvioidaan olevan satojatuhansia sähköpyöriä.

Maailmanlaajuisesti sähköpyöriä on liikenteessä satoja miljoonia ja niiden on todettu vähentävän kasvihuonepäästöjä, sekä parantavan kaupunkien ilmanlaatua merkittävästi. Sähköpyörä on yksi lupaavimmista — ehkä jopa lupaavin — keino vähentää yksityisautoulun aiheuttamia päästöjä.

Ajettuani vuoden verran sähköautolla, huomasin miettiväni, mitä kaikkea muuta liikkumista voisi korvata/helpottaa sähköllä. Esimerkiksi mökkiveneen moottori: jos se olisi sähköinen, kuinka ihanan hiljaista meno saaristossa olisikaan, puhumattakaan luonnon ja rahan säästämisestä (bensaa kuluu veneillessä ihan hulluna). Aloin myös googlettaa aihetta sähköpyörä, sillä Hector on jo aika painava ja alkoi ottaa nuppiin se, että olen aina ihan hikinen ja uupunut jo työpäivän alkaessa. Kallion mäet ovat 20 kiloisen lisäpainon kanssa aikamoista huhkimista. Lapsen kuljettaminen fillarilla on kaupungissa kaikista kätevintä/nopeinta fillarilla, mutta jyrkissä ylämäissä todella hikistä. Tykkään hyötyliikunnasta, mutta haluaisin edes joskus olla freesi enkä rättipuhki työpäivän alkaessa.

Samaan aikaan viime syksynä kun googlettelin sähköpyörämalleja ja harmittelin, kuinka ne kaikki ovat niin jykevän mallisia ja massiivisia, ja etten oikeastaan tarvitsisi kokonaan uutta fillaria, vaan pelkästään ne sähköt, löysi Laura firman nimeltä Greencycle. Tai en nyt ole varma, löysivätkö he meidät, mutta jokatapauksessa homma alkoi rullata nopeasti eteenpäin ja pian oli selvää, että Greencycle sähköistäisi pyöräni. Fillarini on Pelagon Capri, ja toimin tässä samalla koekaniinina, koska Pelagon mukaan yhtäkään Capria ei ole aiemmin sähköistetty.

sähköpyörä, fillari, pyörä, pyöräily, sähköistäminen

Voit katsoa tämän videon mun IG-tililtä

Ihan mitä tahansa vanhaa romua ei kannata sähköistää, muutta suurimman osan pyöristä kyllä voi sähköistää. Minulla on kaksi pyörää taittopyöräni lisäksi: vanha, mutta ihan ok perustsygä ja sitten tämä viime vuonna saatu Pelago. Oli selvää, että sähköistyttäisin uusimman pyöräni, joka nykyään on se mun päämenopeli, mun auto, tavallaan.

Oman pyörän sähköistämisessä on se etu, että voi päästä aika paljon halvemmalla kuin ostamalla valmiin sähköpyörän. Lisäksi sähköistämällä valinnanvaraa sähköpyörämallin suhteen on lähes rajattomasti, sillä jotakuinkin jokaisen tavallisen polkupyörän voi sähköistyttää jälkikäteen. Greencyclella pääsee halvimmillaan 700-750 eurolla, jos tilaa komponentit ja asentaa ne itse. Komponenttien mukana toimitetaan selkeät asennusohjeet (suomeksi), ja kuulin, että asennusvideoitakin on tulossa ensi talven aikana. Suurin osa Greencyclen asiakkaista kuulemma tilaa haluamansa komponentit ja sähköistää pyöränsä itse, sillä se on loppujenlopuksi kohtalaisen helppoa, eikä vaadi sen kummempaa erikoisosaamista tai kalliita erikoistyökaluja. Jonkinlaisia työkalujen peruskäyttötaitoja on toki hyvä olla jos asennuksen tekee itse. Kalleimmillaan hommaan uppoaa about 2000 euroa, joka sisältää osien asennuksen fillariin.

sähköpyörä, fillari, pyörä, pyöräily, sähköistäminen

Käytännössä homma toimii siten, että asiakas täyttää Greencyclen sivuilla lomakkeen, jossa valitaan aluksi moottorityyppi, seuraavaksi vannekoko, sitten akku ja lopuksi lisävarusteet. Tilauslomake antaa paketille hinnan, jonka jälkeen täytetään omat tiedot ja laitetaan tilaus vetämään.

Asiakas voi tosiaan joko tilata komponentit itselleen ja säihköistää tai sähköistyttää fillarinsa itse, tai lähettää pyöränsä Greencyclelle sähköistettäväksi. Mikäli valitaan jälkimmäinen toimintatapa, lähetetään fillari matkahuollolla Kajaaniin, jossa firman toimisto/paja parhaillaan sijaitsee. Näin tein minäkin. Mun tapauksessa fillari tosin vietti Kajaanissa useamman kuukauden, koska lähetin sen sinne vasta vuodenvaihteessa, eikä minulla ollut kiire saada sitä takaisin ennen huhtikuuta. Koska pyörä tuunattiin minulle veloituksetta, totesin, että kiilatkoot kaikki ”oikeat tilaukset” minun ohitseni, ja tehkää kun ehditte.

Oman pyörän lähettäminen Matkahuollolla Geencyclelle ja sen saaminen takaisin sisältyy asennuspalvelun hintaan ja fillari luvataan tilaajalle viikossa. Asennuksessa menee vain muutama pävä korkeintaan. Tämä yllätti minut, sillä jotenkin kuvittelisi tällaisen operaation kestävän viikkoja.

sähköpyörä, fillari, pyörä, pyöräily, sähköistäminen

No millaista se sähköpyöräily sitten on? Kuvailin tunnetta IG:n puolella ekan ajon jälkeen suunnilleen näillä sanoilla: sähköavusteen kanssa pyöräily tuntuu yhtä maailmaa mullistavalta kuin silmälasien saaminen. Kaikki on kuten ennen, mutta ”seuraavalla levelillä”. Sähköpyöräillessä tuntuu, kuin lentäisi, ja on ihan kreisi tunne päästä raskas ylämäki huipulle saakka ilman, että on henkihieverissä. Toisaalta: jos haluaa huhkia, senkus on laittamatta avustinta päälle. Avustin todella auttaa tehokkaasti ja tuntuu kaikista eniten juuri mäkiajossa.

Aluksi kesti hieman hoksata, millä logiikalla pyörä toimii, mutta käytännössä hommaan pääsee sisään parissa päivässä. Pyörässäni on kolme vauhdetta ja moottoriin saa poweria asteikolla 1-4, joten ihan lujaa sillä kyllä pääsee: korkeimmillaan ajan 30 km/h nopeudella.

Akku kestää hyvin: lataan runkoakkua n. 100 km:n välein, ja arkiajossa se tarkoittaa kerran parin kuukauden välein. Pitkään voi siis ajella lataamatta. Tiedän hyvin, että olisi fiksua ottaa akku yöksi sisään, ne kun ovat aika arvokkaita, mutta mulla se on yleensä aina kiinni pyörässä, taloyhtiön sisäpihalla. Pyörä on järeällä lukolla kiinni pyörätelineessä, enkä koskaan jätä sitä kadulle yöksi. Sähköpyörä on sen verran arvokas, että siihen suhtautuu vähän kuin autoon. En vaan jaksa irrotella akkua, vaikkei se todellakaan ole vaikea homma. Pitänee ryhdistäytyä…

Mitään ongelmia ei ole fillarin kanssa ollut, eikä Pelago Caprin runko ole tuntunut liian heppoiselta sähköistettäväksi, vaikka sitä alussa vähän mietin. Greencycleltä kuitenkin annettiin sirolle pyörälleni vihreää valoa ja luotin siihen. Hyvin mulla ja sähkiksellä menee, enkä aio luopua siitä enää ikinä!

Takuusta: Greencycleltä tilattujen osien takuu on pari vuotta, eli ihan ”normaali” 2-3vuotta, riippuen tilatuista osista. Etenkin akuille myönnettävä kahden vuoden takuu tuo mielenrauhaa, akku kun on usein sähköpyörän kallein yksittäinen komponentti. Markkinoilla olevissa sähköpyöräakuissa laatuvaihtelut ovat suuria ja pahimmillaan heikkolaatuinen akku ei välttämättä kestä yhtä ajokautta pidempään! Heikkolaatuinen ja lyhytikäinen akku nostaa helposti muutoin lähes ilmaisen sähköpyöräilyn käyttökuluja merkittävästi. Usein edullisten ja heikkolaatuisten akkujen takuu ei ole välttämättä kuin 6kk (ja etenkin edullisten ns. markettipyörien kohdalla uuden akun tai muiden varaosien saatavuus ei aina ole itsestäänselvää).

Akkujen laadun tärkeydestä löytyy tuore artikkeli Greencyclen sivuilta. Lisäksi sivuille on laadittu muutama muukin yleisesti Litiumakkuja koskeva tuhti ”tietopaketti”. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä viimevuosina markkinoille on kuulemma tulvinut heikkolaatuisia ja usein väärennetyillä tai laadultaan puutteellisilla komponenteilla varustettuja sähköpyöräakkuja, jotka voivat olla jopa turvallisuusriski.

Jos on akkuihin liittyvää tai muuta kysyttävää fillarin sähköistämisestä, vastataan Greencycleltä aina nopeasti kyselyihin. Sivuiltaan löytyy paljon sähköpyöräinfoa, jos aihe kiinnostaa ja kysymyksiä herää.

sähköpyörä, fillari, pyörä, pyöräily, sähköistäminen

Sähköpyörissä on aivan valtava potentiaali. Mikä mullistus esimerkiksi Helsingissä olisikaan mahdollinen, jos ihmiset siirtyisivät yksityisauton ratista sähköpyörän selkään. Sen lisäksi, että se on ilmastoteko, on se iso ilmanlaatuteko. Kansanterveydellisestä näkökulmasta ajatellen olisi huikeaa saada fillarin selkään sellaisetkin ihmiset, jotka eivät koe olevansa tarpeeksi ”hyvässä kunnossa” perinteiseen pyörällä ajamiseen. Povaan sähköpyörille loistavaa tulevaisuutta, toivotaan että saamme asialle myös poliittista tukea.

Ps. Pyöräilen kyllä yleensä kypärä päässä, vaikkei sitä näissä kuvissa näykään.

20 kommenttia Jätä kommentti

Kommentit

Kyllä kelpaisi, vaan eipä anna talous myöten. Eli on kyllä kallis sijoitus. Olen huomannut, että kaikki ekologinen, luomu ja luontoa säästävä on kallista. Pesuaineet, vaatteet, ruoka jne. Minäkin tahtoisin, mutta en pysty rahoittamaan. Ensin alkuun tunsin vallinnoistani huonoa omaatuntoa, mutta nykyisin en enää. Miellän valintani hyviksi niillä resusseilla joilla minulla on varaa.

    Kukkis: ymmärrän hyvin, ja priorisointiahan nää jutut aina on. Kannattaa tehdä ”parempia” valintoja siellämissä voi, se on aina parempi kuin ei mitään! Askel kerrallaan, eikä stressin/ahdistuksen kautta. <3

    Pärjääköhän tuo GreenCyclesin uudelleenbrändäämä TSDZ2 miten hyvin Bafangille, mikä tiedetään ainakin laatuvehkeeksi. Suomalaisen kaupan kanssa takuuasiat varmaankin hoituvat kivuttomammin, kun jonkun random ebay myyjän kanssa.

    Kukkis:
    Kyllä taitaa olla sähköpyöräily kustannuksiltaan ja nopeudeltaan yksi kilpailukykyisimmistä viahtoehdoista ainakin kaupunkiliikenteessä. Täällä Helsingissä, missä julkinen liikenne jopa toimii, on se melkein aina hitaampi vaihtoehto, kuin sähköpyöräily. Autoilusta nyt puhumattakaan. 700€ maksava moottori + akku kestänee ainakin 20000km ja sähköä kuluu suurinpiirtein 20Wh/km. Näin siis olettaen, ettei itse polje ollenkaan. 0,10€ kW/h sähkön hinnalla se tekee 3,7 senttiä kilometriltä. Tähän tietenkin pitää laskea vielä normaalit pyöräilyn kustannukset päälle. Mutta alle 5 senttiin per km se menee helposti. Autoilu on varmaan ainakin 5 kertaa kalliimpaa ja julkisellakin saisi suhailla kuukausikortilla oikein urakalla, jos samoihin kilometrihintoihin mielisi.

      Viljami en osaa vastata ekaan kysymykseen, mutta joo aivan varmasti on iisimpi kommunikoida suomalaisen liikkeen, kuin eBayn kanssa. 😀

Pakko kommentoida edelliseen, että useimmat luontoa säästävät jutut ei todellakaan ole kalliita vaan päinvastoin. Olisin säästänyt pitkän pennin, jos olisin aina siivonnut etikalla, soodalla ja vedellä ja palasaippuat kestää käytössä pitkään.. ja mikäs sen ekologisempaa kuin olla ostamatta yhtään mitään!

Oon ajatellut sähköpyörää vähän turhakkeena, mutta tää juttu kyllä muutti käsitystä 🙂

    Mari: Ajattelen aika samoin kuin sinä. Ja ei, sähköpyörä ei ole turhake missään nimessä! Upeeta että sain vähän laajennettua sun ajatusmaailmaa sen suhteen! 😉

Hieno Greencyclen mainos.

    Lasse: mun blogissa testataan tuotteita ja palveluja. Otsikon vieressä on vesileima ”TESTASIN” ja kerron kokemukseni tekstissä. Ja keeron postauksen alussa, miten yhteistyö sai alkunsa. Kaipaisitko jotakin vielä selvempää tapaa kommunikoida ko asia?

Missäpäin asut? Voin käydä joku yö
katsomassa onko akku tallella..; )

    Heikki: ei tarvi, kiitos vaan, voin tarkistaa itse! 😀

Vinkkinä, että on myös sellainen kuin sähköinen potkupyörä. Itse rakensin ko. laitteen osista pari vuotta sitten, kun silloin ei valmista pyörää ollut saatavilla. Nyt on tullut kickbiken valikoimiin myös sähköinen versio. Mainio laite!

    Timo: Joo tiedossa on! Mutta en voi kuskata sillä 4-vuotiasta niin kovin helposti, niin pyörä palvelee paremmin mua. 😀

Ootko ollut vieläkin tyytyväinen pyörän sähköistykseen? Harkitsen samaa firmaa

    AK: Olen kyllä, voin suositella yhä. 🙂

Huomauttaisin vielä sellaisesta, että kaikkien pyörämerkkien pyöriä ei kannata lähteä modifioimaan, sillä siinä luultavasti palaa pyörävalmistajan antama takuu ainakin osille, ellei jopa koko rungolle. Varsinkin uudempien pyörien kohdalla suosittelen tarkistamaan ostopaikasta tai suoraan merkiltä, että onko ok tehdä muutoksia, niin saa varmistuksen ja ehkä myös vinkkejä siihen, minkälainen akku/moottorikombo on paras just omaan mankeliin, ja mitä muuta pitää huomioida. Myös esimerkiksi ketju, renkaat yms kulutusosat saattaa kannattaa vaihtaa, sillä peruspyörän osat eivät välttämättä kestä kovin kauaa moottorin aiheuttamaa lisävääntöä. Moottorin aiheuttama lisävääntö saattaa myös aiheuttaa lisärasitusta pyörän rungolle, jota ei ole tarkoitettu sähkökäyttöiseksi. Teräs toki kestää, mutta kestääkö alumiini, josta useimmat pyörät on tehty..? Kestääkö tavallisen pyörän hitsaussaumat, pinnat, kiekot jne…

    Hyviä pointteja Ellinoora! Uskon, että firmat, jotka näitä sähköistyksiä tekevät, osaavat ottaa huomioon monet noista huolenaiheistasi, mutta fillarin takuuseen sähköistys voi toki vaikuttaa. Se on hyvä pointti.

Hei, onko missään tiedossa pyörässä käytettyjen akkujen valmistusosien allkuperää? Missäpäin materiaaleja on louhittu ja millä ympäristökustannukselli, onko valmistusprosessissa käytetty lapsityövoimaa tms.?

    Tähän sulle osaa parhaiten vastata porukka Greencyclellä. Kannattaa olla yhteydessä suoraan heihin.

Minut saatiin vakuutettua sähköpyöristä viime kesänä, kun mies sai ylipuhuttua muutaman päivän pyöräretkelle Turun saaristoon. Alkuun hirvitti, koska ikinä ei ole tullut tuollaisia matkoja poljettua, mutta sähköpyörällä matka taittui oikein mukavasti. Toivottavasti nämä vain yleistyvät!

    Joo siis sähköpyörähän on mieletön konsepti! Yleistyvät koko ajan ja tämän artikkelinkin kirjoitusajankohtaan verrattuna nyt syksyllä 2021 on jo valikoimaa vaikka kuinka paljon enemmän kuin tuolloin. 🙂

Vastaa käyttäjälle noora Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Leave the field below empty!


Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.