Testaan blogissani erilaisia tuotteita ja palveluita. Näistä testituotteista en maksa. Kaikki tämän postauksen tuotteet eivät välttämättä ole testattavaksi saatuja, osan olen saattanut myös ostaa itse.
Ecosto: verkkokauppa joka avaa tuotteiden taustat
Muistat ehkä, kuinka testasin alkuvuodesta markkinoiden eettisintä kännykkää, Fairphonea. Sain puhelimen testiin maahantuojan/verkkokaupan kautta, joka onkin sen verran erikoinen toimija, että halusin esitellä Ecoston ihan omassa postauksessaan.
Ecosto on verkkokauppa, joka haluaa tarjota kussakin tuoteryhmässään ne fiksuimmat vaihtoehdot. Nettitavaratalo myy kaikkea kännyköistä taittopyöriin ja kosmetiikasta lemmikkitarvikkeisiin. Idea on saada kuluttaja miettimään hankintalistalla olevaa tuotetta kokonaisuutena, mahdollisimman vastuullisen ostopäätöksen muodostamiseksi.
”Vastuullinen kuluttaminen tarkoittaa tiedostavampaa kuluttamista. Usein ajatellaan, että erityisesti kestokulutushyödykkeet ovat kaikki laadultaan samanlaisia ja tulevat jopa samalta tuotantolinjalta. Haluamme muuttaa ihmisten käsitystä siitä, että tuotteiden välillä ei olisi eroja. Haluamme auttaa ihmisiä löytämään tuotteita, jotka kestävät pitkään ja joiden avulla voimme pienentää tarpeetonta ympäristörasitusta. Kestokulutushyödykkeiden valmistuksessa on paljon parannettavaa ympäristöasioiden osalta. Mielestämme on parempi edetä askel kerrallaan, kuin jättää kokonaan etenemättä” toteaa Ecoston perustaja Suvi Hakala.
Käytännössä eron tavalliseen nettikauppaan huomaa sivuston oikeassa laidassa, jossa kunkin tuotteen kohdalla kerrotaan, miksi juuri tämä tuote on ”parempi valinta”. Esimerkiksi Fairphonen osalta info näyttää tältä:
Ecostolla pyritään antamaan asiakkaalle mahdollisimman paljon informaatiota ostopäätöksen tueksi tuotteen teknisestä laadusta ja kestävyydestä, valmistusolosuhteista, käytetyistä materiaaleista ja myös tuotteen aiheuttaman ympäristökuormituksen osalta. Vuonna 2011 perustettu verkkokauppa on syntynyt perustajien tarpeesta tarjota asiakkaille tuotteita, joiden ympäristörasitus olisi pienempi ja laatu paras mahdollinen. Aluksi valikoima keskittyi kodintekniikkaan, mutta on sittemmin laajentunut elämän eri osa-alueille.
Perustajat Suvi ja Ari-Matti Hakala ovat yllättyneet eniten tuotetietojen saamisen vaikeudesta:
”On ollut iso haaste saada relevanttia tuotetietoa valmistajilta. Olemme tehneet paljon työtä sen selvittämiseksi, miten tavarantoimittajilla on tuotteidensa arvoketju tiedossa. Tiedon hankkiminen maaorganisaatioiden kautta on välillä hyvinkin haasteellista ja usein tietoa ei vain ole tai sitä ei missään kerrota. Valmistajien välillä on suuria eroja siinä, kuinka hyvin he ovat selvillä omien tuotteidensa arvoketjusta ja tuotannon ympäristövaikutuksista”.
Ecostossa voi sanoa olevan puolet ideologiaa, mutta myös bisnestä on ajateltava. Siksi esimerkiksi verkkokaupan puhelinvalikoimassa on iPhone, vaikkei sitä eettisimmäksi tai ekologisimmaksi väittää voikaan.
Sivun oikeassa laidassa oleva ”parempi valinta” -ikkuna on iPhonen osalta kuitenkin tyhjä. Siitä kuluttaja voi minusta päätellä ihan tarpeeksi ja tällä tavalla koen, että Ecosto todella tarjoaa kuluttajalle apua ostopäätöksen tekemiseen — etenkin silloin, kun tietoa ei ole saatavilla. Tyhjä ikkuna kertoo tarpeeksi. (Toki kaikki olennainen tuotetieto löytyy tuotekohtaisesti, aivan kuten muissakin nettikaupoissa.)
Ecoston tavoitteena on kasvaa Suomessa ja olla merkittävin parempien valintojen tavaratalo. Tuotevalikoimaa tullaan laajentamaan ja tähtäimenä on kansainvälinen toiminta. Ilahduttavaa on kuulla, että ”pääkaupunkiseudulle tulee hyvin suurella todennäköisyydellä Ecosto myymälä lähivuosina”.