PINS haastaa K- ja S-ryhmän etukorttijärjestelmän
Terveisiä infotilaisuudesta, jossa lanseerattiin juuri haastetta maamme kahdelle johtavalle päivittäistavarakauppaketjulle ja niiden etukorttisysteemeille. PINS* tulee infotilaisuuden mukaan niin lujaa ja isosti, ettei siltä voi välttyä yksikään suomalainen. Kiinnostavaa on se, että systeemi on sekä paikallinen, että globaali ja toimii myös verkossa. Kohta lisää konkretiaa, ensin pieni johdanto…
Muistatte ehkä, kuinka vuosi takaperin kirjoitin S- ja K-ketjun ylivallasta?
S- ja K-ryhmä hallitsevat noin 80% Suomen päivittäistavarakaupasta. Tilanne on kuluttajan kannalta älytön, kun nämä kaksi isoa päättävät käytännössä ruokamme hinnan. Toisaalta isot ketjut pitävät monien ruoka-aineiden hintaa Suomessa muuta Eurooppaa korkeammalla ja toisaalta hankkivat niin isoja määriä esimerkiksi hevi-tavaraa ulkomailta, etteivät pienet lähiruokakaupat mitenkään kykene kilpailemaan hinnoissa. Etenkin suomalainen lähiruoka pysyy S- ja K-ryhmän vuoksi kuluttajalle kalliina. Ulkomailta kun saa isoja määriä ja halvempaa.
Kuva: iltalehti.fi (ATTE KAJOVA/KARI PEKONEN)
Olen pikkukauppojen kaveri ja kannan roposeni mielelläni ekokauppoihin ja yksittäisten pikkukauppiaiden liikkeisiin, joissa voi jopa nähdä sellaisen harvinaislaatuisen ilmestyksen kuin kauppiaan itse. Kaveripiirissä moni on alkanut pikkukauppojen lisäksi suosia Lidliä, omien sanojensa mukaan ”kostoksi” S:n ja K:n jyräämiselle. (Ja ihan hyvin Lidlillä näyttääkin menevän.)
Sen lisäksi, että tuen mielelläni pieniä, tuen mielelläni vaihtoehtoja. Yksi asia kuitenkin monien eri kauppojen asiakkaana ärsyttää: lompakko täynnä etukortteja, jokaisen takana erilainen etusysteemi.
Aalto-yliopiston kaupan professori Arto Lindblom peräsi loppuvuodesta Aamulehdessä kauppoja uudistamaan kanta-asiakasjärjestelmiään. Mielestään asiakkaan pitää saada hyöty kortista heti maksutilanteessa nykyistäkin useammin. Eli alennuksia hinnasta kassalla.
– Mitä jos tuo investointeja vastaava summa siirrettäisiinkin alennuksena hintoihin vaikka johonkin rajattuun tuoteryhmään?
Kuva: Ari Vihanta / YLE
Juuri niin! Ymmärrän, että monet suuntaavat askeleensa Lidliin, jossa ei tarvitse kerryttää bonuksia, vaan ale on jo hinnoissa itsessään. Sen kun ostat pois. Ihan oikeasti on kummallista, että maailmassa, jossa lähes kaiken voi hoitaa aineettomasti, ei vanhanaikaisesta etukorttirumbasta ole päästy mihinkään — paitsi että vihdoinkin on.
Suomessa lanseerattiin tänään maamme ensimmäinen laaja kanta-asiakasohjelma, joka ei ole sidoksissa vain yhteen ketjuun. Kansainvälisesti toimiva PINS* mahdollistaa yhden kortin kanssa toimimisen satojen firmojen suuntaan. Ja mikäli päättää hankkia PINS MasterCardin, saa pisteitä kaikista ostoistaan, kaikkialla.
PINSin taustalla on samaa ajattelua kuin kohta vuoden täyttävässä Suomen Blogimediassa: on monta itsenäistä toimijaa, omilla tahoillansa, jotka voimansa yhdistäessään ovat isompia ja enemmän kuin osiensa summa. Kyse ei PINSin kohdalla tosin ole ihan pikkukauppojen jengistä, vaikka mukana olevat Siwa ja Valintatalo ovatkin S:n ja K:n rinnalla pieniä tekijöitä (joita mielestäni on fiksua tukea). Kansainvälisesti toimiva etukorttisysteemi kattaa yli 30 000 ostopaikkaa, mukaanlukien yli 400 verkkokauppaa, kuten Zalandon, Asoksen ja Boozt´n. MUTTA: myös pienyrittäjät voivat olla mukana systeemissä ja parhaillaan PINSin piiristä löytyy 20 pk-yrittäjää pääkaupunkiseudulta.
Infotilaisuudessa yksityisen kampaamon omistaja avasi asiaa näin: kun ostaa vaikka Verkkokauppa.comista tai Zalandosta, voi kertyneet pisteet laittaa tämän paikallisen helsinkiläiskampaamon lahjakorttiin. Lahjakortti pitää lunastaa PINS palkintokaupasta, josta saa pisteitä vastaan kaikkea mahdollista, vaikka lentomatkoja. Mutkia oikoen: isoja toimijoita suosimalla voit suosia myös pieniä ja paikallisia. Isot firmat saattavat siis tavallaan ajaa kuluttajia tiettyjen pienyrittäjien pariin.
PINS:ssä on kumppaneita satoja ja PINS toimii myös ulkomailla. Kotimaisina toimijoina mukana ovat esimerkiksi Suomen Lähikauppa eli Siwat ja Valintatalot, Verkkokauppa.com, Restelin hotellit (mm. Cumulus, Rantasipi, Holiday Inn) ja näiden ravintolat. Myös RTV, Synsam, Timanttisetja moni muu löytyvät ohjelman piiristä.
Kun yhä useampi kuluttaja ostaa nykyään verkosta, on loogista, että etukorttihommatkin siirtyvät sinne. PINS on ensimmaäinen ohjelma, jossa kuluttaja hyötyy esimerkiksi verkkokauppaostoksista kauppaketjujen ulkopuolisissa kauppapaikoissa. Lisäksi kertyneen edun voi käyttää maksamiseen heti ostoa seuraavana päivänä, ilman että tarvitsee odottaa kertymiskauden loppua.
PINS tulee korvaamaan YkkösBonus-systeemin. Siwojen ja Valintatalojen asiakkaat saavat siis uuden muoviläpyskän, mutta voivat hyötyä uudesta etukorttisysteemistä tuhansissa muissa ostopaikoissa ja verkkokaupassa. Tämä on paljon fiksumpaa kuin se, että jokaisella lafkalla on oma kortti ja kanta-asiakasjärjestelmä.
Mielestäni olisi järkevää, että suomalaiset — vielä PINS-yrityksiäkin pienemmät — toimijat kopioisivat PINS-idean. Ruohonjuuri, Ekolo, Anton&Anton, Punnitse&Säästä, Liike51 ja monet muut yksittäiset kaupat ja pienet ketjut joissa asioin, voisivat hyvin ottaa käyttöönsä jonkun yhtenäisen etusysteemin. Kopioida tätä voimiensa yhdistämisajatusta. Sitä en tiedä, kuinka iso/pieni yrityksen tulee olla, jotta PINS-systeemissä kannattaisi olla mukana, mutta ainakin aamun infotilaisuudessa oli melko pienen oloisia yrittäjiä, jotka ovat jo mukana järjestelmässä (esim. mainittu kampaamo). Mikäli haluat oman firmasi PINSin piiriin, hoitaa pk-yritysten mukaantuloa kuulemma Fonecta.
Minusta on hienoa, että PINS saattaa saada aikaan pöhinää PT-puolella, jossa parhaillaan vallitsee ummehtunut, kahden ison jättiläisen valtataistelu — johon Lidl tosin on tuonut vähän eloa. Olisin toivonut, että PINS kattaa useampia ruokakauppoja, mutta heh, mitenkä se voisi, kun S ja K omistavat tyyliin kaiken YkkösBonuksen ulkopuolelle jäävän? NiinPä.
Saa nähdä miten kuluttajat ottavat PINSin vastaan. Ei ole hullumpi ajatus maksaa esimerkiksi osa perheen lomalennoista ruokakauppaostosten myötä saaduilla pinseillä.
Vielä käytännöstä: yhden pinsin arvo vaihtelee kauppiaittain. Esimerkiksi Verkkokauppa.comissa neljä euroa vastaa yhtä pinssiä. Ja jos hankkii PINS MasterCardin, kertyy sillä jokaista 10 euron ostoa kohden 7,5 pinssiä. Masterilla pinssejä kertyy siis kaikkialta, kaikista ostoista, ei vain PINS-verkoston liikkeistä. PINS palkintokaupasta — jossa pisteitä voi vaihtaa hyödykkeitä, lentoja, lahjakortteja jne. vastaan — saa esim. Pariisin-lennon 4000 pinssillä. (Ilmeisesti palkintokauppa ei ole vielä auki, en löytänyt linkkiä).
Minua kiinnostaa kuluttajana etenkin ruokakauppa-ulottuvuus ja tästä kysyin aamun infotilaisuudessakin. Asiakkaana en saa käytettyä kauppareissukohtaisesti juuri sillä ostoskerralla kertyviä pinsejä heti kassalla maksaessani, mutta jo seuraavana päivänä ne ovat käytössä. Pinsit kertyvät siis yön yli. Esim. ruoan hinnan aleneminen on siis lähes reaaliaikaista.
* Sisältöyhteistyö: Suomen Lähikaupat