Vapise L´Oréal: Bioeffect voittaa 100-0
Vihdoinkin voin kertoa Islannin työmatkani syyn. Olen joutunut panttaamaan postauksen julkaisua, koska halusin tekstin yhteydessä antaa jakoon tuotenäytteitä. Niiden saapuminen Islannista on kestänyt, mutta nyt ne ovat täällä! Kerrankin voin lahjoa useampaa kuin yhtä tai kahta lukijaa — juhlaa! Blogauksen lopusta löytyvät ohjeet siihen, kuinka saat Bioeffectin EGF-seerumin itsellesi. Seerumi nimittäin on se, mistä Bioeffectin tarina alkaa ja Bioeffect on syy siihen, että ORF Genetics -niminen biotekniikkayritys kutsui minut tulivuorisaarelle.
Bioeffect-tuotteet ovat olleet markkinoilla muutamia vuosia, mutta et ehkä muista nähneesi merkin mainoksia. Se ei ole ihme, sillä vaikka tuotteet päällisin puolin näyttävät perus L´Oréal-kamalta — vähän niiltä kalliimmilta lorskubrändeiltä — on ero edellä mainittuun kuin yössä ja päivässä. Yksi suurimmista eroista on markkinointibudjetissa, Bioeffectillä ei sitä juuri ole. Siksi ORF on kutsunut toimittajia eri maista kuulemaan, mistä Bioeffectissä on kyse. Vähän asiaa valotti etukäteen Bioeffectin nettisaitti:
Vuonna 1986 kaksi tutkijaa sai lääketieteen Nobelin palkinnon keksittyään solukasvutekijän ja sen elintärkeän tehtävän ihmisen ihon terveydelle. Tämä kasvutekijä nimettiin epidermaaliseksi kasvutekijäksi (Epidermal Growth Factor, EGF). Viimeiset kymmenen vuotta biologimme ovat työskennelleet tuottaakseen tätä ja muita proteiineja puhtaalla ja luontoa suojelevalla menetelmällä. Patentoitavaa biotekniikkaa käyttäen he ovat keskittyneet ponnistelemaan epidermaalisen kasvutekijän (EGF) tuottamiseen ohran siemenistä syrjäyttäen näin tavanomaisen E. coli –bacteerin tai eläinsolun käytön EGF:n tuotannossa.
Vaikka epidermaalisen kasvutekijän (Epidermal Growth Factor, EGF) juuret ovat lääketietellisessä innovaatiossa, tiedemiehet havaitsivat pian sen kosmeettiset mahdollisuudet. Vangitsemalla vaikuttava epidermaalinen kasvutekijä seerumitiivisteeseen työryhmämme on kehittänyt ainutlaatuisen puhtaan, vanhenemista hidastavan tuotteen, joka stimuloi ihon omaa solujen uusiutumista samalla ihoa raviten ja suojellen.
Tuloksena on tehokas luonnollisesti ihon elinvoimaa parantava seerumi, jolla on ihoon näkyvä ja pitkäkestoinen vaikutus.
Lähde: bioeffect.fi
Kun innovaation lähtökohtana on ollut lääketieteen Nobel, ei toimittaja vaan voi olla kiinnostumatta! Olin siis ehdottomasti halukas kuulemaan lisää ohran sisällä tuotetusta kasvutekijästä, vaikka kyseessä ei varsinaisesti olekaan luonnonkosmetiikka. ORF:n toimitusjohtaja, tutkija Björn Örvar sai minut ihme kyllä ymmärtämään, miten Bioeffectin tuotteissa käytetty epidermaalinen kasvutekijä toimii, vaikka välillä jossain solujen, DNA:n ja proteiinien välissä meinasin tipahtaa.
Mietin, että millä ihmeen termillä tätä kosmetiikkaa kutsuisin… Kyseessä on hyvin puhdas, säilöntäaineeton ja hajusteeton ohran siemenissä alkunsa saava tuote, joka ei ole lääke, mutta näin maallikkona tuntuu, että ei se kaukana siitä ole.
EGF-kasvutekijää tuottaa ohra, jota kasvatetaan geotermisen lämmön turvin isossa kasvihuoneessa.
ORF Genetics on kolmen islantilaisen tiedemiehen vuonna 2001 perustama bioteknnologinen yritys, jonka alkuperäisenä tavoitteena oli käyttää ohraa tuottamaan puhtaita, ihmissolun kasvutekijän kanssa identtisiä kasvutekijöitä lääketieteelliseen tutkimukseen ja lääkkeisiin. Ohra valittiin, koska sen siemenissä on helppo tuottaa ja suojella proteiineja ja koska se on biologisesti eristetty systeemi. Kosmetiikka ilmestyi kuvioon tavallaan vähän yllättäen, koska tutkijat huomasivat innovaationsa toimivat paitsi lääketieteessä, myös ihonhoidossa.
Aluksi kasvutekijää myytiin muille, mutta yllättäen muut kosmetiikkayritykset eivät osanneet käyttää sitä hyväkseen. Tavanomaisessa kosmetiikassa käytetään paljon synteettisiä kemikaaleja, jotka ovat EGF:lle tuhoisia. Proteiini ei pysynyt muiden tuotteissa aktiivisena, eikä siksi saanut niissä aikaan toivottuja vaikutuksia. Tämän vuoksi islantilaistutkijoiden oli alettava tuottaa kosmetiikkaa itse. He tiesivät, kuinka kasvutekijä hidastaa ihon vanhenemista ja stimuloi ihon omien solujen uusiutumista. Tilaisuutta ei voinut jättää käyttämättä.
Björn (kuvassa vasemmalla) kertoi, että aluksi oli vaikea saada työntekijöitä motivoitumaan työstä myös kosmetiikkatuotteiden kehittäjinä, tutkijat eivät ymmärrettävästi pitäneet ”ryppyvoidesceneä” kovin uskottavana kenttänä. Heille kuitenkin luvattiin, ettei tieteellisessä työtavassa mikään muutu ja niin kosmetiikkainnovaatiota varten perustettu Sif Cosmetics sai alkunsa vuonna 2009.
(Oikealla Bioeffectin pohjoismaiden jakelija Haukur Gudjonsson)
”Bioeffect sisältää epidermaalisia kasvutekijöitä (EGF), joiden DNA on kopioitu ihmisihosta ja valmistettu ohransiemenissä. EGF on proteiini, joka antaa ihosoluille käskyn uusiutua nopeasti. Solujen aktivointi lisää kollageenin tuotantoa sekä heleyttää ja kosteuttaa ihoa. Täyteläistä seerumia käytetään öisin, eikä sen kanssa pidä käyttää mitään muita tuotteita, sillä ne häiritsevät proteiinien toimintaa.”
Lähde: bioeffect.fi / Gloria 1/2012
Itse suhtauduin aluksi vieroksuen siihen, että ihmisen DNA:ta kopioidaan ja kasvatetaan ohrassa. Kaikista eniten mietin ohran luontoonleviämisriskiä ja sitä, voisiko se jollakin tavalla levitä hallitsemattomasti saattaen ekosysteemiin jotakin, mikä ei sinne kuulu. Björn selitti, että mitään riskiä ei edes teoriassa ole, koska ohra ei pärjäisi Islannissa luonnonvaraisena ilman ylläpitoa. Bioeffectin ohrat kasvavat 2200-neliöisessä kasvihuoneessa.
Siinä missä kilpailijat tuottavat proteiininsa esimerkiksi bakteereista, saavat Bioeffect-tuotteiden proteiinit alkunsa mainitun ohran siemenissä. Missään muussa kosmetiikkasarjassa ennen Bioeffectiä ei ole käytetty kasveissa valmistettuja solukasvutekijöitä. Sanaa puhdas käytetään Bioeffect-tuotteiden markkinoinnissa yleisesti.
Mitä tulee esimerkiksi seerumin tuoteselosteeseen, on siinä 9 raaka-ainetta. Moni Kempparia lukeva tietää, että tavanomaisen kosmetiikan puolella INCI-listat voivat olla kymmenien kemikaalien cocktaileja. Bioeffect-tuotteista on karsittu ”kaikki turha”, esimerkiksi säilöntäaineet ja hajusteet, koska muuten proteiini ei kykenisi toimimaan. Seerumin raaka-aineet ovat: glycerine, aqua, sodium hyalunorate, tromethamine, alcohol (less than 0,9%), calcium chloride, sodium chloride, hordeum vulgare seed extract, EGF.
Minua tuotteissa vakuuttaa se, että ne on kehittänyt tutkijatiimi, eivät mainosmiehet. Lisäksi Bioeffectin mainoksista puuttuvat julkkisnaiset — itse asiassa ihmisiä ei ole mainoksissa ensinkään. Se on ihan tietoinen veto, koska brändi haluaa erottua massasta. Tällä merkillä jos millä on taustallaan oikeaa tieteellistä tutkimusta (tutkimuksissa käytetään aina kaksoissokkokokeita) sekä raaka-aine, joka takuuvarmasti tekee ihossa sen, mitä luvataankin. Lupausten kanssa tutkijat meinaan ovat varovaisia. Mitään ei haluta liioitella tai suurennella, edes minimaalisen väärinkäsityksen syntymiseksi. Siinä Bioeffectin kehittäjät eroavat isosti vaikkapa L´Oréalin toimintatavasta.
Eroa on myös siinä jo mainitussa markkinointibudjetissa. Kun Sif Cosmeticsin ensimmäinen tuote, EGF-seerumi muutama vuosi takaperin lanseerattiin Islannissa, ei yrityksellä ollut markkinointibudjettia. Markkinointi hoidettiin jakamalla naisille ilmaisnäytteitä — ja kuluttajat jäi koukkuun. Vähän kuin huumebisneksessä. 😉 Nyt kolmannes islantilaisista naisista käyttää Bioeffectin tuotteita. Pariisissa Colette-tavaratalo myi tuotteet loppuun alle viikossa siitä, kun ne otettiin myyntiin 2010. Ja 80% naisista, jotka saivat 3 ml näytteen palasivat ostamaan seerumia näytepullon loppuessa.
Vaikka sarja ja sen teknologia on uniikki, on Bioeffectin vaarana eksyä kosmetiikkamarkkinoilla massan sekaan, se kun näyttää samanlaiselta — kalliilta kosmetiikkatuotesarjalta kuin Biothermit, Estee Lauderit ja mitä niitä nyt on — vaikka todellisuudesta eroaa niistä dramaattisesti. Juuri siksi halusin kirjoittaa asian mahdollisimman seikkaperäisesti auki, jotta hoksaatte, miksi tämä islantilainen innovaatio on todella niin erityinen.
Jotakin uniikkiudesta kertoo myös se, että EGF-seerumi palkittiin hiljattain Saksassa kosmetiikka-alan ”Oscarilla”, Gala Spa -palkinnolla. Aika hyvin islantilaiselta yritykseltä, jonka ei alunperin pitänyt valmistaa kosmetiikkaa ensinkään!
Kokeilin seerumia ja sarjan muita tuotteita tietysti jo Islannissa ja olen käyttänyt niitä siitä saakka. Seerumi tuntuu iholla erilaiselta kuin mikään aikaisemmin testaamani kosmeettinen tuote, mutta tuntua on vaikea selittää… Se on hyvin pehmeää ja samettista ja tuntuu hyvin tekniseltä. Ystäväni Satu totesi seerumista saman minkä olen huomannut itse: a) ihoa ei kiristä ollenkaan ja b) kasvot ovat kuulaammat kuin aikaisemmin. Aamulla herätessä iho on öisen seerumilevon jälkeen pehmeä, kimmoisa ja hohtava.
(Bioeffect-sarjassa on seerumin lisäksi neljä muutakin tuotetta ja niitä myyvät Suomessa tietyt apteekit ja yksittäiset muut toimipisteet.)
Ohraa laboratorion tutkimuskaapissa
Funtsiessani Bioeffectille pienen budjetin markkinointistrategiaa totesin, että tekisivät saman Suomessa kuin Islannissa: jakaisivat tuotteita ilmaiseksi. Ideaani pidettiin hyvänä ja sain teille ”ihmeseerumia” testiin. Niitä samoja 3 ml:n pulloja, jotka hurmasivat pariisittaretkin. Teistä 500 ensin ilmoittautunutta saa tuotteen. Lukijoita blogilla on nykyään kuussa 30 000, joten kandee olla nopea!
Kyseessä on siis 3 ml kokoinen EGF-seerumi (arvo n. 35 €), joka kestää käytössä kuukauden.
Bioeffectin tuotteita saa Suomessa lähinnä apteekeista, ei esimerkiksi tavaratalojen kosmetiikkaosastoilta. Jokaisesta Suomen apteekista ei tuotteita kuitenkaan löydy, jälleenmyyntipaikat näet täältä.Saat seerumin maksutta käyttöösi hakemalla sen itse apteekista. Sinne ei kuitenkaan voi lampsia etukäteen ilmoittautumatta, joten toimi näin:
1) Tykkää Bioeffectin FB-sivusta
2) Lähetä Bioeffectin sivulla fb-privaattiviesti, jossa kerrot:
a) nimesi ja asuinpaikkakuntasi (sinulle ilmoitetaan osoitteesi perusteella tuotteen noutopaikka) b) sähköpostiosoitteesi.
3) Jää odottamaan vastausviestiä, jossa varmistetaan näytekappaleen saatavuus ja noutotiedot.
4) Näytetuotteita ei saa apteekista ilman FB-ilmoittautumista.
Asuinpaikkakuntatietoja käytetään vain lähimmän apteekin määrittämiseen. Jos asut kaukana apteekki-jälleenmyyntipaikoista, voidaan näyte lähettää kotiisi, mutta silloin joudutaan veloittamaan postimaksut postiennakolla ( noin 10 €).
Ilmoittaessasi sähköpostiosoitteesi kerro, mikäli et halua mukaan uutiskirjelistalle. Spämmiä ei tosin kuulemma tule, ainoastaan muutamia kampanjatarjouksia korkeintaan joka toinen kuukausi.
Näin kun toimit, saat testata pian tuotetta, jota käyttää Islannin pressan vaimo ja Björk — sekä joka kolmas islantilainen nainen.
Jännittävä kuulla, mitä pidätte tuotteesta!
EDIT. 16.3.2013 klo 11.40
500 tuotetta menivät jo, mutta Bioeffectiltä luvattiin juuri 400 näytettä lisää, joten vielä voit saada omasi!