H&M ja harvinaisen röyhkeä viherpesukampanja
Viime viikolla muistettiin historian pahimman vaatetehdasonnettomuuden, Bangladeshin Rana Plazan uhreja, Vaatevallankumousviikon muodossa. Kyseinen viikko oli myös kansainvälinen kierrätysviikko, World Recycle Week. Samaisella viikolla vaatejätti H&M lanseerasi näkyvän viherpesukampanjansa, jonka myötä kuluttajille koitettiin syöttää imagoa vastuullisesta muotitalosta. Ironista on, että H&M on maailman suurin Bangladeshissa vaatteita teettävä yritys. Rana Plaza -viikolla H&M:n jos jonkun pitäisi kunnioittaa yli tuhatta onnettomuudessa menehtynyttä työntekijää, eikä viherpestä imagoaan kierrätyksen nimissä!
H&M viestii kamppiksessaan, että se kerää vaatteita, joista tehdään uusia vaatteita. Kampanjan keräystavoite on 1000 tonnia materiaalia. Käytännössä kuitenkin vain murto-osa vaatteista voidaan uudelleenkäyttää, koska tarvittava teknologia puuttuu (mutta eihän sitä kannata kuluttajille kertoa).
On varmaan ollut paperilla hyvä idea, kääntää kuluttajien huomio bisneksen eettisistä ongelmista kierrätykseen, mutta käytännössä ajoitus oli huonoin mahdollinen ja H&M saikin kirjallisen huomautuksen Vaatevallankumouksen taholta, vastaten, ettei se enää jatkossa järjestä omaa kampanjaansa Vaatevallankumousviikolla. Hyvä niin.
Mutta mitä ”kierrätys” oikeastaan tarkoittaa? Outi avaa termistöä ja H&M:n kampanjaa hienosti ja laajasti blogissaan:
”When talking about clothes recycling, it is important to get the terminology right and to understand that there is money flowing behind the green colored ads. H&M does not exactly recycle anything, they just offer the place to COLLECT the clothes. I:CO (Soex Group) sorts the clothes and mashes a part of it into recyclable fibre pulp, but they do not reproduce them into a finished and resealable new recycle product. All this reproduction part is done by other companies and partners for I:CO. So, to keep things clear H&M should just be talking about collecting and I:CO sorting. Not recycling, so that the consumer does not think they do more then they actually are.”
Lue Outin koko postaus täältä. Teksti on pitkä, sen voi mainiosti nielaista palasissa.
Ehkä olennaisinta H&M:n hämäyskampanjassa olisi muistaa tämä:
Kierrätyksen korostaminen ei poista sitä ongelmaa, että monikansalliset vaatejätit teettävät yhä vaatteita surkeissa olosuhteissa ja huonolla palkalla. Sitä ei muuta vihertävä kampanja, vaatekeräys tai uskottava brändinaama (tänä vuonna M.I.A.). Kierrätyksen nimissä: voitte hei H& M seuraavassa kampanjassanne käyttää vapaasti tätä mun teille tekemää kylttiä. Eikö oo hyvä?
Kommentit
Tämä kampanja sai kyllä minut näkemään niin punaista! Loistavaa, että kirjoitit tästä oman jutun, toivottavasti mahdollisimman moni tajuaa mitä H&M tällä kampanjallaan yrittää..
http://takeabreathblog.blogspot.com/