Suosi suomalaista -mainokset kuvattiin ulkomailla
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on kampanja suomalaisen työn puolesta. ”Kampanja muistuttaa kuluttajia siitä, että heidän tekemillään kulutusvalinnoilla on merkitystä Suomen talouteen”.
Täällä blogissani tuon usein esille kotimaisuutta ja kuinka se on itselleni tärkeä arvo. Koitan suosia kotimaisia vaihtoehtoja aina kun voin ja myös pienyrittäjää ohi isojen ketjujen ja toimijoiden aina, kun voin. Perheessämme on kaksi yrittäjää ja yrittäjyydestä on kuin varkain tullut minulle tärkeä ja läheinen asia, vaikka nuorempana ajattelin, etten ikinä uskaltaisi.
Erityisesti media-alalla, jolla itsekin vaikutan, on paljon freelancereita. Usein duuni on keikkapohjaista ja tällä hetkellä töitä on vaikea saada ja palkat ovat monilla laskeneet. Keskustelin taannoin mainosalalla työskentelevien tuttujen kanssa siitä, kuinka harmillista on se, että monia mainosfilmejä kuvataan nykyään ulkomailla, koska se on niin paljon halvempaa kuin täällä kotimaassa. Puvustus, rekvisiitta, lavastus, avustajat, valaisijat, kameraryhmä, kalustovuokrat, catering, jne. saadaan halvemmalla muualta kuin Suomesta.
Meinasi tippua kuulkaa silmät päästä kun tajusin, että jopa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mainosvideo — joka PROMOAA SUOMALAISTA TYÖTÄ — on kuvattu muualla kuin Suomessa! Mitä ilmeisimmin pätkä on tehty Vilnassa.
Juuri kun olin julkaisemassa postaukseni huomasin, että Taloussanomat on tänään iltapäivällä uutisoinut samasta asiasta:
”Tarkat katsojat kiinnittivät huomiota Tuhlari-videossa näkyviin maisemiin, ja nostivat epäilyksensä esiin pikaviestipalvelu Twitterissä. Suomalaisen työn liitto twiittasi tänään, että videot on kuvattu etelämmässä ilmastosyistä.
– Kuvauspaikasta huolimatta kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia, viestissä huomautetaan.
Twiittaaja kysyi, ”eikö tässä olisi pitänyt pyrkiä sadan prosentin kotimaisuusasteeseen?” Suomalaisen työn liiton edustajat eivät vastanneet hänen kysymykseensä.”
Hups.
Tämän kampanjan mainonnan suunnittelussa on kyllä menty ihan hitokseen pieleen. Kyllä se jäbä olisi voinut ostaa ne kukkaset lumisessakin maisemassa (kun kerran ilmastosyistä on kuvattu muualla) tai sitten mainosten käsikset olisi pitänyt funtsia uudelleen. Ihan vaikka niin, että olisi asetettu lähtökohdaksi se Suomessa kuvaaminen.
”Suomalaisen Työn Liiton julkaisemat laskelmat osoittavat, että jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa”.
Kampanja viljelee hienoja lauseita ja laskelmia, mutta mainos ampuu niin pahasti itseään nilkkaan, että sääliksi käy.
Kommentit
Myös projektipäällikön selitykset ovat melko ontuvia… Hän ei selvästikään halua sanoa millaisia kustannuksia Vilnassa kuvaamisesta on syntynyt.
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2015/05/04/suomalaisen-tyon-liitto-selittaa-vilnan-kuvauksia-piti-saada-lumeton-puisto/20155652/12
Jos halutaan tehdä suomalaisten tunteisiin vetoavia mainoksia, jossa pääosassa on suomalaisuus, niin itselle lumisetkin suomalaiset puistot vetoavat enemmän kuin Vilnan lumeton puisto.
Olen aivan samaa mieltä.
Juupa juu. Pitikö tämä melkein arvata.