Menu

Kosmetiikkamainonta kuriin

Liioitteleva kosmetiikkamainonta on saanut usein palstatilaa Kemikaalicocktailissa. Hetkeen en ole jaksanut vaivautua, mutta löytäessäni Katjan kanssa Uuden Mustan aikoihin käynnistämämme adressin päätin, että aktivoidun — jos saan teitä tarpeeksi mukaan.

kc-loreal.ripsari

Ihan on vaan L´Oréalin ripsarilla saatu aikaan kuvan ripset. Ai mikä Photoshop? Kuva täältä.

70% pidemmät* ripset! (* visuaalinen pituus)
Hetkessä täydellinen kasvojenkohotus!
Herättää kasvojen korjausgeenit!

Kuulostaako tutulta? Kosmetiikkamainonta liioittelee röyhkeästi tuotelupauksissaan ja käyttää mainoksissa kuvia, joita muokataan kuvankäsittelyohjelmin – kuvan tilannetta ei siis ole saatu aikaiseksi pelkästään tuotetta käyttämällä. Tuotteiden vaikutuksia kuvaillaan ylisanoilla ja perustellaan tieteellisiltä kuulostavilla väittämillä.

Kaikkeen mainontaan pätevät samat peruspelisäännöt: mainoksen kokonaisvaikutelman pitää antaa markkinoidusta tuotteesta totuudenmukainen kuva. Kuluttajavirasto ei puutu kosmetiikkamainonnan väittämiin, koska mainoksista ei valiteta. He kuitenkin myöntävät, että ylilyöntejä löytyy.

Me haluamme suitsia tätä yhä röyhkeämmäksi käyvää mainontaa. Allekirjoittamalla adressin olet mukana kapinassa kosmetiikkateollisuuden liioittelevia lupauksia vastaan. Adressi toimitetaan kuluttajavirastolle.

Kuten ehkä muistatte, lopuivat Yleltä rahat ja Uusi Musta kuopattiin. Siksi myös adressin ajaminen jäi. Nyt on aika viedä asiaa eteenpäin.

Heti kun koossa on 5000 nimeä, lupaan mennä adressin kanssa Kuluttajavirastoon ja tehdä sen minkä voin.

kc-raakaruoka-aikaMikäli haluat vaikuttaa asian etenemiseen, laita nimesi adressiin ja jaa tätä postausta sosiaalisessa mediassa. Kaikkien blogausta jakaineiden tai siitä FB-ryhmässä tykänneiden kesken arvon mainion kirjauutuuden, Outi Rinteen Raakaruoka-aika-teoksen, joka on täynnä kerrassaan huikeita reseptejä. Kirjasta on tulossa oma postauksensa vähän myöhemmin.

Toimi seuraavasti:

1. Allekirjoita adressi.

2. Tykkää tästä postauksesta ja jaa sitä FB:ssä, Twitterissä, omassa blogissasi — tai vaikka meilitse.

3. Mikäli haluat olla mukana kirja-arvonnassa on tärkeää, että osallistut jakamiseen/tykkäämiseen FB:n puolella.

Tehdään tästä seuraava guacamoledippi-case. 😉