Subwayn maajohtaja ei kerro lihan alkuperää
Kukaan tuskin on vielä unohtanut taannoista hevosenlihaskandaalia. Samoihin aikoihin kun mediassa kohistiin einestuotteiden lihojen alkuperästä, sain meilin lukijalta, jolle ei oltu kerrottu Subwayssa, mistä ketjun lihat hankitaan. Asiaan ei hänelle vastannut edes firman johto, todettiin vain, etteivät lihat ole suomalaista alkuperää. Kuningaskuluttaja sai selville ketjun käyttämän kananlihan alkuperäksi Thaimaan, kommunikoituaan Subwayn käyttämän PR-toimiston kanssa.
Blogasin maaliskuun alussa, kuinka lähestyin Subwayn maajohtaja Petteri Lehtimäkeä, koska halusin tietää ketjun muidenkin lihojen alkuperän. Subwaylla on Suomessa yli 100 toimipistettä, joten asia koskettaa laajaa asiakaskuntaa.
Kuva: subway.fi
Subway valittiin viime vuonna vuoden franchising-ketjuksi, joten kuvittelisi pr-hommien olevan hallussa, mutta ei. On kyllä ihan hakusessa Suomen Subwaylta se, kuinka kuluttajaa palvellaan.
Maajohtaja Lehtimäki lupasi lähettää minulle listan lihojen alkuperämaista, mutta sitä en ole saanut. Sen sijaan maajohtaja ohjasi minut vastikään olemaan yhteydessä Amsterdamin pääkonttoriin. Tuntuu oudolta, että yli sadan ravintolan ketjua pyöritetään ilman, että edes maajohtajalla on tietoa käytettyjen lihojen alkuperästä. Kuningaskuluttajalle puhunut PR-toimisto ilmeisesti puhui Amsterdamista saatujen tietojen perusteella, maajohtaja kun ei osaa vastata.
Saattaa olla, että saan listan pääkonttorilta, mutta se ei ole tämän postauksen pointti. Ydinasia on se, että yhdelläkään kuluttajalla ei ole aikaa, viitseliäisyyttä tai välttämättä kielitaitoa alkaa soitella Amsterdamiin — eikä se ole kuluttajan tehtävä. Toimittajallehan ei ole mikään ongelma lähetellä meilejä ja odotella vastauksia vaikka kuukausikaupalla, mutta kun on kyse elintarvikkeista, jotenkin kuvittelisi tiedon olevan saatavissa edes muutamien viikkojen sisään. No, katsotaan minkälaisen listan saan damista.
Subway ei varmasti ole ainoa, jonka kassahenkilökunta ei osaa sanoa, mistä käytetty liha on peräisin, mutta se ettei maajohtajan tasolla voida antaa vastausta toimittajalle kertoo, että kuvio ei ole ihan selkeä. Minulle tulee kuluttajana tunne, että jokin yksityiskohta tässä ei kestä päivänvaloa, mutta toimittajana täytyy jatkaa aiheen ronkkimista ja toivoa, että jatkossa ketju antaa helpommin vastauksia.
Muistatte ehkä pikkukauppa-haasteeni? Käyn joka maanantai meitä lähinnä olevassa, yksityisessä kaupassa, josta saan pientuottajien tuotteita. Ostan perheen lihat pääasiassa sieltä. Teen sen siksi, että haluan viestittää arvostavani sitä, että myyjä tietää mitä myy ja osaa kertoa, mistä esimerkiksi juuri liha on peräisin. On tärkeää osoittaa olevansa kaupassa kiinnostunut, vain siten saadaan aikaan muutosta läpinäkyvämpään suuntaan.
Ja niin: kun käyt seuraavan kerran pikaruokalassa, niin kysypä piruuttasi lihan alkuperää. Olisi kiinnostava tietää, mitä McDonald´s, Hesburger ja muut vastaavat kuluttajan tiedusteluihin. Subwayn toimintatavan jo tiedämme.