Älä aliarvioi kuluttajaa (kuluttaja: älä alistu!)
Kirjoittanut Noora Shingler
7. maaliskuuta 2013 kello 08:24
Subway. Kukapa ei tietäisi tätä 98 maassa toimivaa, urheilijoiden mainostamaa pikaruokalaa, jolla on Suomessakin yli 100 ravintolaa. (Kaiken kaikkiaan Subway-rafloja on maailmassa jo lähes 40 000.)
Blogauksen kuvat: subway.fi
Sain tiistaina lukijalta kiinnostavan viestin: hänelle ei oltu suostuttu kertomaan, mistä Subway-ravintoloiden käyttämät lihat ovat peräisin. Lukijani aloitti kysymällä tietoa ravintolasta ja lopetti johtoportaaseen, mutta vastausta ei suostuttu antamaan. Hänelle kyllä kerrottiin etteivät lihat ole suomalaista alkuperää.
Samaisen lukijan aloitteesta Kuningaskuluttaja selvitti asiaa viime vuonna ja sivuiltaan löytyykin lyhyt juttu aiheesta. Siinä kerrotaan, että Subwayn käyttämä kananliha tulee Thaimaasta. Tietoa ei kuitenkaan saatu ihan helposti. Kuluttajalle ei tietoa ravintolassa tai maajohtajan toimesta annettu ja kun Kunkusta oltiin yhteydessä Subwayn suuntaan, laittoi pikaruokaketju asialle PR-toimiston.
Nyt kun olin yhteydessä Subwayn suuntaan, puhuin maajohtaja Petteri Lehtimäen kanssa itse ja vaikutti siltä, että ketjun mediastrategiaa on muutettu, ei ollut puhettakaan mistään PR-firmoista. Lihaskandaalista on tainnut ollut hyötyä, väitän. Lehtimäki lupasi minulle listan lihoista ja alkuperämista, laitan ne eetteriin jahka ne saan.
On hämmentävää, että kuluttajalle ei suostuta antamaan tietoa kysyttäessä. Usein on niin, että myyjä ei osaa vastata, mutta se että yrityksen johtokin kieltäytyy ja puhuu — PR-toimiston kautta — vasta kun tv-kanava on yhteydessä, se kertoo, että paljon on elintarvikepuolella opittavaa. Subwaylla on näköjään jo opittu. Ihan hyvä: ketju valittiin viime vuonna Suomen vuoden franchising-ketjuksi.
Tulevaisuudessa avoimuus ja läpinäkyvyys ovat varmasti päivän sana. Kuluttajalle ei riitä se, että Atria kertoo ”nyt tiedät mistä kana tulee” ja kuvassa kana lompsii iloisena esiin puun takaa. Tai että Valion lehmät hymyilevät niityllä Heikki Paasosen kanssa. Ihmisillä on kykyä omaan ajatteluun ja jokaisella on puhelin. Muistakaa soittaa ja kysyä, ottaa selvää ja laittaa meiliä vaikka tänne tai Kunkkuun, kun ette saa vastauksia. Voidaan sitten tivata niitä yhdessä.
Ihan niin kuin mainion(!) House of Cards -sarjan Zoe eilen katsomassani jaksossa totesi: ”Today, when you talk to one, you talk to thousands”. Firmojen toimarien ja muiden vastaavien kannattaa ajatella tätä, kun antavat vastauksen yksittäiselle kuluttajalle.
Psst… Ja jos haluat tietää mistä kana tulee, katsopa tämä video.
Edellinen Seuraava