Pirkan guacamolesekoilu jatkuu — Eviran luvalla
Muistatte guacamoledippi-tapauksen: Pirkan guacamoledipissä on alle prosentti avokadoa. K-ryhmä lupasi syksyllä vaihtaa tuotteensa harhaanjohtavan nimen (tai sisällön paremmin nimeä vastaavaksi), koska oikean guacamolen pääraaka-aine on avokado, eikä 0,7% avokadoa sisältävä tuote ole guacamolea. Olitte kanssani fiiliksissä siitä, että ruokajätti myönsi nimen olevan harhaanjohtava ja parannuksen olevan tulossa.
Vihreälle mönjälle haettiin uutta nimeä jopa NYT-liitteen sivuilla ja vihdoinkin olen saanut tietooni, miten homma ratkesi.
Tuote on sama, reseptiä ei siis muutettu ja avokadoa on yhä sen 0,7%, mutta guacamoledipistä on tullut ”Pirkka avokadonmakuinen dippikastike”.
Tässä allekirjoittaneen ja Pirkan edustajan keskustelu Kempparin FB-ryhmästä:
En voi kuin nauraa: ei kai tällaisen muutoksen takia olisi edes kannattanut uusia niitä etikettejä?
Minua ei ärsytä niin paljon edes uusi nimi kuin se, miten Pirkan edustaja asian Kempparin FB-ryhmässä perusteli: ”Tuotetutkimuksemme selvitti muutoksen yhteydessä myös muiden tavarantoimittajien vastaavia tuotteita, mutta niistä ei löytynyt vaihtoehtoa, jossa olisi ollut enemmän avokadoa”.
Aluksi ymmärsin, että vastaus tarkoitti, että ”muillakaan ei oo enemmän avokadoo niin ei mekään laiteta”, mutta hoksasin, että kyse onkin siitä, että enemmän avokadoa sisältävää vaihtoehtoa ei ole valmiina olemassa. No mutta hei: jos vaikka kehittäisitte sellaisen? Oisko paha? Jos vaikka hyvä K-ryhmä ilmoittaisitte tavarantoimittajille, että haluatte myyntiin dipin, jossa on enemmän avokadoa, kuin se 0,7%. Että kun asiakkaista tämä 0,7% on vähän lapsellinen määrä. Että vaikka muilla ei sellaista tuotetta vielä ole, niin me haluttaisiin sellainen. Mutta ai niin, sehän tulisi kalliimmaksi. Se tuotteen kehittäminen, ja lopullinen hinta ja kaikki. Ei kait sellasta…. Kun vihreetä muovin näköistä mönjää kerta voi kutsua ”avokadonmakuiseksi”.
Mutta arvatkaapas mitä K-ryhmä: minusta dippinne ei maistu avokadolta, joten nimi on yhä harhaanjohtava!
Soitin samaiselle Eviran ylitarkastajalle, Tuulikki Lehdolle, joka alunperin oli kanssani samaa mieltä guacamoledipin harhaanjohtavasta nimestä. Millä perusteella Evira kokee, että Pirkan vihreä tavara on avokadonmakuista? Lehto neuvoi katsomaan Eviran Pakkausmerkintäoppaasta (löytyy täältä). Kysyin vielä, että onko ihmisraati arvioinut tuotteen avokadonmakuiseksi jaymmärsin, että näin ei ole, vaan nimi perustuu oppaan asettamiin ohjeisin. No katsotaanpas… Kohta ”4.1.3 Kuvaava nimi” sopii tähän tapaukseen minusta hyvin:
Jollei elintarvikkeella ole säädettyä tai vakiintunutta nimeä, tulee nimi muodostaa siten, että se mahdollisimman tarkasti kuvaa elintarviketta.
Elintarvikkeen nimi muodostetaan tavallisesti sen koostumusta kuvaavien ilmaisujen avulla. Tällöin nimeen useimmiten yhdistetään sen suurimmat ainesosat kuten nimissä maustesuola, hillomunkki, kaura-omena-pähkinä-mysli. Silloin kun maulla on merkitystä tuotteen laatua ja kuluttajan valintoja ajatellen, tulee nimestä käydä ilmi myös siihen viittaava ainesosa (esimerkiksi mansikan makuinen juoma, sardiineja tomaattikastikkeessa/öljyssä).
En edes aloita… Mutta laitan teille vielä oppaassa olleen esimerkin mansikanmakuisesta keksistä, johon ymmärtääkseni Eviran Lehto viittasi:
Jos täytekeksin maku on peräisin pelkästään aromeista, tulee täytekeksin nimessä käyttää ilmaisua ”-makuinen”, esimerkiksi ”mansikanmakuinen” tai muuta vastaavaa ilmaisua, josta käy ilmi, että täytekeksin maku on saatu aikaan ainoastaan aromeista eikä hedelmistä tai marjoista. Ilmaisua ”makuinen” ei tarvitse elintarvikkeen nimen yhteydessä käyttää, jos tuote sisältää riittävästi marjaa tai hedelmää, siten että se vaikuttaa elintarvikkeen aistittaviin ominaisuuksiin.
Kuitenkin tuotteissa, joissa ei voida käyttää ao. hedelmää tai marjaa, riittää luontaisen aromin käyttö (esim. makeiset).
Pirkan avokadonmakuinen dippikastike on siis aromeista valmistettua soossia. Ihme homma vaan on se, että ei se kyllä avokadoilta maistu. Että on kyllä surkeet aromit. Mutta elintarviketurvallisuusvirastomme mukaan nimi on nyt oikein. Kannattaa muistaa, että kaupassa on muitakin vastaavia tuotteita, joiden antama mielikuva saattaa johtaa asiakasta totaalisen harhaan. Mutta Eviralle ei kande soitella, tällainen toiminta kun heistä on ihan ok.
On kyllä ihme homma, miten ruokamaailmassa on ihan omat säännöt. Tällä logiikalla H&M saisi myydä Versacea sillä perusteella, että ne käyttää vaatteissaan samaa lankaa.