Nivean mainos on valetta
Ne teistä, jotka kuuntelitte tämän päivän radio-ohjelman tiedätte jo, kuinka Nivea Extension nanodefinition -ripsivärimainoksen ripset on saatu aikaiseksi. Tältä ripset näyttävät mainoskuvassa:
Kuvan ripsien salaisuus ei suinkaan ole Nivean 70% (muka) pidentävä ripsiväri, tai edes photoshop, vaan IRTORIPSET. Beiersdorf Finlandin toimitusjohtaja selvitti asian pyynnöstäni Saksasta saakka: kuvassa on käytetty irtoripsiä ”jotta huomio saataisiin erityisesti ripsiin”. Tämän hän ilmoitti minulle aivan pokkana, eivätkä studiossa vieraana olleet MeNaisten päätoimittaja Riitta Pollari ja Lumenen markkinointipäällikkö Tiina Isohanni olleet asiasta oikein moksiskaan. Mä olen tästä aika hämilläni. Miten valehteleminen voi mitenkään olla ok?
Vähän sama tilanne kuin jos automainoksessa olisi Mersu ja asiakas saisi Ladan. Molemmat on autoja ja niillä voi ajaa, mutta ei ne nyt sama asia ole! Tuote ja kuva eivät liity toisiinsa mitenkään. Kuluttajavirastosta ollaan sitä mieltä, että Nivean mainos on harhaanjohtava. Sitä se todellakin on.
Jos tällainen mainonta on susta väärin, allekirjoita Uuden Mustan perustama adressi liioittelevaa kosmetiikkamainontaa vastaan. Radio-ohjelman aikana ääniä oli kertynyt reilut 400 ja nyt nimiä on jo 540. Auta äänisaaliin kasvattamisessa niin takaat, että saamme edistettyä asiaa kuluttajaviranomaisen suuntaan. Jos susta valehteleminen ja liioittelu mainoksessa on okei, et tietenkään allekirjoita. MeNaisten päätoimittaja ja Lumenen markkinointipäällikkö eivät allekirjoittaneet, koska ”liioitteleva mainonta on niin häilyvä asia”.
Musta kosmetiikka on ihana asia, ja musta mainonta on tosi jees, en vastusta kumpaakaan. Mutta on aivan älytöntä, että tuotteita voi mainostaa täysin niistä irrallaan olevilla kuvilla tai väittämillä. Se on vaan väärin. Sanokaa tosikoksi tai miksi vaan, mutta mä nyt en vaan ole niin tyhmä, että antaisin tällaisen asian olla. Ärsyttävää.
Katja testasi tätä Nivean ripsaria vajaan pari viikkoa, eikä tuote nyt 70% pidempiä ripsiä aikaansaa, mutta täytyy sanoa, että ihan kivan näköiset ripset silti. Nätit. Nivean tuote kävisi aivan varmasti kaupaksi kuvalla, jossa naisella on oikeasti tätä tuotetta ripsissään, eikä tarttisi edes luvata 70% pidempiä ripsiä. 30% pidemmät ois varmaan lähempänä totuutta, ja sekin on liioittelua. Ylisanojen käyttö on aivan turhaa, koska ripsareita ostetaan anyway.
… ja kuinka sopivasti, oli Hesarin kannessa tänään mainos, joka on ihan pikkaisessa ristiriidassa tämän blogauksen sisällön kanssa.
Huvittavaa. Jos luotetuin tuotemerkki (Valitut palat -äänestyksen mukaan) mainostaa tuotetta valheella ja silmänlumeella, mitä ne muut sitten tekee?