Menu

Helsinki-Berliini, laivalla ja junaillen

Kuten tiedätte, kesällä 2009 Kemikaalicocktail goes Berlin! Päätin heti matkan varmistuttua, että lentämiselle on pakko alkaa etsiä vaihtoehtoja ja Euroopan sisällä se onneksi on ihan mahdollista. Sitäpaitsi, kun mukana reissaa monia soittimia, olisi ne ollut hankala ottaa lentokoneen matkustamoon. Koskettimille, kitaroille, rytmikamoille ja viululle olisi pitänyt varata oma penkkirivistö. Laivan hyttiin ne sen sijaan mahtuvat helposti.


kuva: Freightbyferry.com

Innostuin kun kuulin, että Malmöstä menee yöjuna Berliiniin. Mutta asiat voi tietty tehdä paljon helpomminkin! Perinteinen laivalla saksaan – kaava on huokein tapa päästä Berliiniin, ainakin jos sitä verrataan Ruotsin halki junailuun (joka myös vaatisi yhden yön viettämisen ruotsinlaivalla). VRltä kerrottiin nimittäin, että aikuisen junalippu pelkästään Malmöseen saakka maksaa 140 euroa per henkilö! Malmö-Berliinin hintaa en edes selvittänyt, koska Rostockin kautta meno paljastui tosi huokeaksi Ruotsin kautta menoon verrattuna.

Kahden hengen B-luokan hytti Tallink-Siljan Superfastillä, välillä Hki-Rostock, maksoi 209 euroa ja juna Rostockista Berliiniin 40,50 euroa (kahden aikuisen liput, reilun kahden tunnin junamatka), eli ihan kohtuuhintaista matkustamista. Jos viettää yön Rostockissa, maksaa hotelli tietty ekstraa.

Rostockista pääsee yöjunalla Berliiniin, mutta koska laiva saapuu satamaan juuri kun yöjuna jo alkaa puksuttaa, on ainakin meidän reittipäivämme aikatauluvaihtoehtojen puitteissa yövyttävä Rostockissa. Otin halvimman hotellin jota Siljan reittiohjelma tarjosi, halvempiakin varmasti löytyy. Itse pidin 88 euron yöhintaa (sis. aamupala) ihan kohtuullisena, sillä kun laskee kahden hengen hankkiutumisen Helsingistä Berliiniin (yö laivalla ja yö hotellissa), tulee menomatka maksamaan 168,75 euroa per nuppi. Ruotsin kautta mennessä olisimme joutuneet maksamaan enemmän jo ennnen kuin olisimme olleet edes Malmössä asti!

Olen hinnasta iloisesti yllättynyt, sillä kuvittelin hinnan olevan vähintään parisataa tai päälle sen. Tietenkin Berliiniin pääsisi halvemmalla ja nopeimmin lentäen, mutta nyt ei mennä halvimman ja nopeimman kautta, vaan dissaten lentoliikenteen aiheuttamia CO2-päästöjä parhaamme mukaan. Jänskää.

Odotan sitäpaitsi laivamatkaa ihan innoissani, lentäminen on jo niin nähty. Ja VRlle tiedoksi: voisitte ottaa mallia saksan junalippujen hinnoista! Aika nihkeää, että Suomessa ekologinen junamatkustaminen on kallis tapa liikkua.

Psst… Kyselijöille tiedoksi: Lentäminen versus laiva CO2-päästöinfoa tulossa!