Menu

Joku on nyt vähän pihalla

Luomuasia näyttää olevan Hesarissa suosittu puheenaihe, hyvä niin. Pitäisiköhän alkaa itsekin lähettää vastineita lehden mielipideosastolle? Nummi-Pusulalaisen taiteilijan, Kirsti Anttilan kirjoitus ”Vältän ostamasta luomua” oli ärsyttävää luettavaa. Nainen laukoo mielipiteitään tähän tyyliin:

”Luomun terveellisyys ja ympäristöystävällisyys ovat pikemminkin tehokkaan ideologisen markkinoinnin tuotetta, kuin tutkittuja tosiasioita. Kuluttajana vältän luomutuotteita, koska lähden siitä, että kaiken suomalaisen tuotannon pitää pyrkiä ympäristön kannalta kestävään, eettiseet sekä terveellistä ja kohtuuhintaisia elintarvikkeita tuottavaan maatalouteen”.

Anteeksi mitä?

Ensimmäisen lauseen tekee täysin perättömäksi 28 vuotta kestänyt (!) tutkimus, josta kirjoitin teille vastikään. Miten joku – selkeästi aiheesta täysin pihalla oleva – voi väittää, että luomun positiiviset ympäristövaikutukset eivät ole tutkittua tietoa? Toiseksi – ai hitto että seuraava lause on hellyyttävä – ”lähden siitä, että kaiken suomalaisen tuotannon pitää pyrkiä…” Ai Kirsi lähtee siitä? Lähtisipä se ruokateollisuuskin siitä. Kyse ei ole siitä, että ruokateollisuus tahallaan olisi mitenkään ”paha” (Kirsin sanoin), vaan siitä, että nykyisten standardien ja lakien mukaan teollisuus saa toimia erittäin epäekologisesti JA epäeettisesti. Ja elintarvikkeet saavat olla yhtä ravinnotonta huttua, jota kaupataan terveellisenä. Se on ihan sama, mistä joku Kirsti lähtee, kun me kaikki tiedämme häkkikanaloiden ja tehonavetoiden oltavat, etenkin eilisen uutisen jälkeen. Kirjoittajan asenne taitaa valitettavasti kuvastaa monen suomalaisen asennetta: äärettömän naivia ja itsekästä, laput silmillä elämistä.

Ihan pakko lainata Hesaria vielä toistamiseen, niin räikeää ”piilomainontaa” löytyy sivulta D1. Hinta ja laatu – sivuilla on juttu ”Elvyttäjä syö eineksiä ja kuluttaa kulttuuria”. Otsikon alta löytyy laatikko, jossa on elvyttäjän ohjeet:

Näin elvytät, osta:
1. HK:n Lihapyörykät kermakastikkeessa
2. Fazerin tai Oululaisen pullapitko
3. Lähileipä-merkin leipä
4. Luomuliiton Leppäkerttumerkki-tuotteet

Lähde:HS

Neljän kohdan listalla on mainittu nimeltä kaksi isoa tuottajaa, sen sijaan ekologiset vaihtoehdot ovat vain yläotsikoita. Ärsyttävää. Tähän tietenkin on syynä melko varmasti se, että suomessa on monia pieniä luomutuottajia, kun taas isot tehoyksiköt, kuten HK ja Fazer jyräävät isosti. Mutta ärsyttää silti! Olisi jo aika brändätä luomutoimijoita niin, että kuluttajat tuntisivat luomumerkkejä nimeltä.