Mamoilua
Yllätyin lukiessani aamun Hesaria. Tutun näköinen guacamolepurkki Kuluttajasivuilla ja mainita ”vain alle prosentin avokadoa sisältävä guacamoledippi sai kuluttajat suuttumaan”. Ne kuluttajat olette te, mutta mainintaa tästä ei ole. Se ei kuitenkaan ole asia, joka tässä on allekirjoittaneesta ongelma vaan se, että sekä Evira että Kesko ovat kertoneet tapauksesta Hesarille eri tavalla kuin minulle. SE on aika hämmentävää. Ja se hyvät ystävät on mamoilua.
Moni teistä ehti jo kommentoida Kemikaalicocktailissa, että K-ryhmä toimii hienosti reagoidessaan ajamaani nimenmuutokseen nopeasti ja todella vaihtamalla harhaanjohtavan nimen. Helsingin Sanomille Kesko ja Evira ovat kuitenkin antaneet toisen käsityksen. Ottaneet krediitit itselleen.
Keskustelin juuri Helsingin Sanomien jutun kirjoittaneen toimittajan kanssa ja hän totesi, että Keskolta kerrottiin tuoteryhmän olleen menossa jokatapauksessa uusiksi (kuten kerroin TEX-MEX -tuoteryhmän ulkoasua mm. etikettejä ollaan juuri muuttamassa), mutta kun Hesarin toimittaja oli kysynyt, että johtiko allekirjoittaneen toiminta nimenmuutokseen, vastattiin Keskolta ”emme ota siihen kantaa”. Aikamoista mamoilua.
Muistatte varmaan hyvin mikä oli Keskon reaktio asiaan kun olin yhteydessä sinne alunperin. Postasin siitä FB-ryhmän puolella 3. syyskuuta:
Koitin saada Keskon suunnalta kommenttia siitä, millä perusteella on hyväksyttävää mainostaa 0,7% avokadoa sisältävää tuotetta guacamolena, mutta kommenttia ei heru. ”Emme näe tarpeelliseksi antaa haastattelua aiheesta”.
Keskustelun päätteksi Keskolta todettiin vielä, että ”asia ei välttämättä edes etene täällä päässä”. K-ryhmä ei antanut ymmärtää, että nimi olisi a) ongelma b) jotakin, mikä pitäisi muuttaa. Päinvastoin. Eviran suunnalla asia otettiin soittaessani niin ikään vastaan uutena, eikä sieltä kerrottu, että Keskolla olisi ollut minkäänlaisia ajatuksia nimen vaihtamiseksi. Eviran tuoteturvallisuusyksikön ylitarkastaja Tuulikki Lehto totesi, että ”yhteydenottoni tuli sikäli hyvään saumaan” että kun sarjaa ollaan uudostamassa, on nimenmuutos helpompi toteuttaa.
Eviran yhteydenoton myötä K-ryhmä päätti vaihtaa nimen, mutta krediitit siitä otettiin itselle. Aikamoista mamoilua.
Kysymys kuuluu: miksi Keskon mielestä kuluttajien suunnalta tuleva paine on jotenkin nolo homma, kun sen voisi helposti käyttää hyväksi viestinnässä? Te kritisoitte, me reagoimme. Se olisi hyvää mediasuhteiden hoitoa se.