Ruokakupla visioi ruokatulevaisuutta
Podcast-sarjamme Ruokakupla starttasi viime viikolla, enkä ole edes ehtinyt blogata teille aiheesta! Olemme työstäneet podcast-kuviota alkusyksystä saakka, joten on IHANAA, että vihdoinkin ollaan ohjelmanteossa. Just nyt on tosin niin kiire, ettei meinaa ehtiä nukkuakaan tarpeeksi. Onneksi muutaman viikon päästä helpottaa, kun saamme vuoden ekat VILLD-jaksot kuvattua, enkä säädä samaan aikaan miljoonaa liikkuvaa osaa.
Ollaan Ossin kanssa päädytty tosiaan ohjelmasarjan tekoon ja se on aivan hillittömän siistiä, koska saadaan tehdä sitä, mistä eniten tykätään: puhua ruoasta, tulevaisuudesta ja paremmista valinnoista. Vaatimattomasti halutaan saada aikaiseksi muutosta suomalaiseen ruokakauppaan ja herättää keskustelua siitä, miten meidän tulisi muuttaa ruokailutottumuksiamme, saadaksemme aikaan kestävämpi ruokatodellisuus. Kuten tiedetään, on lihankulutusta pakko vähentää ja eläinperäisten tuotteiden käyttöä muutenkin. Tämän viikon Ruokakupla-jakso käsittelee kasvissyöntiä, veganismia ja sitä faktaa, että massat ovat alkaneet löytää kaupan hevi-osastolta muutakin kuin kurkkua ja tomaattia.
Jaksossa kerrotaan myös, missä suomalaisessa kaupungissa ostetaan eniten luomua, eli mikä on Suomen luomupääkaupunki ja Ossi kertoo, mikä vegaanituote häneltä löytyy aina jääkaapista. Minä mietin, onko fleksaamisessa järkeä, vai pitäisikö olla vegaani? Kysymykseen vastaamassa on Vegemessujen perustaja Suvi Auvinen.
”Kasvisten ja lihaa korvaavien tuotteiden myynti kasvaa kohinalla, mutta lihansyönti ei käänny laskuun. Ruokailutottumukset muuttuvat – niin myös makuaisti! Jaksossa Ossi ja Noora ruotivat, miten kasvishuuma vaikuttaa ravintoloihin ja kotikokkaamiseen. Mikä on käännyttänyt suomalaiset ja mitkä kasvispohjaiset tuotteet puuttuvat vielä kokonaan kaupan hyllystä?”
Olen puhunut monien kanssa siitä, kuinka porukka ei oikein tiedä, miten ja missä kuuntelisi podcasteja. Täten haluan haastaa sut opettelemaan podcastien kuuntelua, sillä se on ihan parasta! Podcastin kuuntelemisesta käytännössä: kätevintähän se on puhelimella, vaikka kun istuu julkisissa, auton ratissa, kokkaa kotona, pyykkää, siivoaa jne. Itse kuuntelen podareita nykyään kylvyssä. Yllätyin, kun löysin iPhonesta valmiin podcast-applikaation siitä näytöltä, josta en koskaan ollut ko namiskaa bongannut. Siinä se oli valmiina odottamassa, että alan tilata ohjelmia ja kuunnella niitä ties koska.
Podariamme voi toki kuunnella koneeltakin, vaikka tuosta yltä, ja jakoikkuna ilmestyy blogiin piakkoin. Itse asiassa se löytyy jo tuolta oikeasta laidasta, mutta haluan sen myös etusivulle, joten jumppaamme blogin palikoita vähän uuteen uskoon.
Podcast-sarjamme tuottaa Wecast ja jakson sponsorina toimii S-ryhmä. Ehkä aika yllättävää. Viime vuonna Suomi Areenassa, jossa olin kuuntelemassa Ossin esiintymistä, S-ryhmä lanseerasi Ruokamanifesti-nimisen periaatejulistuksen, joka teki meihin molempiin ison vaikutuksen. Muutaman mutkan kautta päädyttiin siihen, että suunnittelimme Ruokamanifestin teesien ympärille podcast-kokonaisuuden, jota nyt työstämme 10 jakson verran — ainakin. S-ryhmä on luvannut käyttöömme kuluttajadatansa, jonka uumenista me kaivetaan ties mitä kiinnostavia faktoja, niin kuin tähän jaksoon sen, että Kauniaisissa ostetaan eniten luomua koko Suomessa.
Toivottavasti tykkäät podarista ja opit ylipäänsä kuuntelemaan podcasteja! Kuulen tosi mielelläni mitä tykkäät, ja otan myös vastaan kehitysideoita tai kommentteja siitä, miten Ruokakupla olisi paras mahdollinen ruokaohjelma. Teille tätä tehdään!