L´Oréal vastuuseen valheellisesta mainoksesta
Mikä siinä on, että suomalaiset niin usein tekee vasta, kun ruotsalaiset on ensin näyttäneet mallia? Miksi ihmeessä ei löydy sitä munaa olla edelläkävijä — vaikka esimerkiksi valheellisten ja liioittelevien kosmetiikkamainosten suitsimisessa?
Uusi Musta puhui viime keväänä radiossa liioittelevasta kosmetiikkamainonnasta. Ohjelman yhteydessä aloimme kerätä nimiä adressiin, jonka tavoitteena on saada Kuluttajavirasto toimiin, liioitteleviin kosmetiikkamainoksiin kuin ”ei ole resursseja puuttua”, jos kukaan ei valita. Suomalaiset eivät valita mainoksista, vaikka moni tunnustaakin, ettei usko kosmetiikkatuotteiden mainosväittämiin. Jos autoja myytäisiin yhtä liioittelevilla lupauksilla kuin ripsiväriä, reagoisi jengi salettiin.
Uuden Mustan adressiin voi yhä jättää nimensä, ja voit tehdä sen täällä. Toistaiseksi nimiä on 1393, rikotaan se 2000 nyt ainakin, eikö? Teitä lukijoitanikin on yli 10 000 joka viikko, nyt nimiä adressiin, hop hop!
Ja miten tämä liittyy postauksen alkuun, jossa — taas kerran — kehuin ruotsalaisia? No siten, että Ruotsissa kuluttaja-asiamies kielsi L´Oréalin ryppyvoidemainoksen. On ihan täysin mahdollista saada kosmetiikkajättien liioittelevat mainokset kuriin, jos halutaan. Nyt hyvät lukijani, koitetaan me tehdä Suomessa sama juttu. Nimiä adressiin!