Menu

Reilu kauppa antaa äänen viljelijöille

Ensi viikolla vietetään kansallista Reilun kaupan viikkoa ja tänä vuonna haastetaan paitsi kuluttajat tekemään reiluja valintoja, myös koko Reilun kaupan järjestelmä, olemaan entistäkin reilumpi. Nyt ääneen pääsevät itse viljelijät. He, jotka tuottavat arkiset luksustuotteemme, esimerkiksi kahvin. Toimittajana ja kuluttajana tämä kiinnostaa erityisen paljon, olemmehan tottuneet siihen, että aina joku muu edustaa viljelijöitä. Kuinka kiinnostavaa onkaan nähdä, kuka kahvin, viinin jne. tuottaa ja mitä sanottavaa heillä on.

Reilu kauppa on järjestänyt syksyn aikana verkkotapahtumia bolivialaisten, costaricalaisten, etiopialaisten ja eteläafrikkalaisten raaka-ainetuottajien sekä suomalaisten asiantuntijoiden kanssa. Reilun kaupan kahvin ja viinin viljelijät sekä kukka-alan ammattilaiset ovat ensimmäistä kertaa kohdanneet vuoropuhelussa suomalaisia asiantuntijoita ja vaihtaneet ajatuksia. Tässä esimakua Reset the Biz -nimisestä verkostoitumistapahtumasta, josta luvassa ensi viikolla lisää infoa NU-mediassa.

Videolla suomalainen kahvin moniottelija Lari Salomaa keskustelee bolivialaiseen kahvisukuun kuuluvan Reilun kaupan tuottajan Hugo Chincheron kanssa:

FTFIN: Reset the Biz, Coffee Trailer from Snacksize on Vimeo.

Ei voi kuin hattua nostaa Suomen Reilulle kaupalle, joka on antanut viljelijöille ja tuottajille tämän mahdollisuuden ja järjestänyt puitteet yhteisille keskusteluille. Tuoreessa tiedotteessa todetaan:

Reilu kauppa, reilun kaupan kahvi, Reilun kaupan kahvi, Reset the biz, Fair trade“Viljelijät ja työntekijämme etelässä eivät kaipaa pelastajia, vaan rehellisen toimeentulon ja ansaitsemansa arvostuksen. Haluamme luoda uuden alustan, jossa viljelijät otetaan entistä tiiviimmin mukaan innovoimaan uutta, sillä heidän asiantuntijuutensa ja raaka-ainetuntemuksensa on meille äärimmäisen arvokasta. Suomalaiset kuluttavat kansain-välisesti paljon Reilun kaupan tuotteita, mutta ymmärrys suomalaisista kuluttajista on monille viljelijöille harvinaista. Tällainen alusta mahdollistaa keskustelun käymisen uudella tavalla“, kertoo Reilun kaupan viestintä- ja markkinointipäällikkö Mirka Kartano tapahtuman ydinajatuksesta.

Lisää aiheesta ensi viikolla!

Ei kommentteja Jätä kommentti

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.