Sisältöyhteistyö. Olen saanut postauksen kirjoittamisesta palkan, mielipiteet ovat omiani.
Hävikkiruoasta himoittavaa kosmetiikkaa
Hävikistä puhutaan paljon, mutta mikä on uutta, on hävikkikosmetiikka. Englantilainen UpCircle kiinnitti huomioni jo ennen hiljattaista profiilinnostoaan (aikaisemmin nimenä oli Optiat), mutta etenkin nyt toisen tulemisensa myötä, on brändi paitsi konseptiltaan uniikki, myös aikamoista silmäkarkkia. Erittäin ”instagrammable”.
UpCircle perustuu ruokahävikin edelleenkäytölle, brändin logo viittaa kiertotalouden ideaan. Haastattelin sarjan perustajaa, Anna Brightmania, joka kertoi, kuinka kaikki alkoi lontoolaisten kahviloiden kahvipurujen edelleenkäytöstä. Nykyään UpCircle kerää viikottain noin sadan lahvilan kahvinpurut ja muuttaa ne vartalo- ja kasvokuorinnoiksi, sekä kasvoseerumiksi.
Kahvi paitsi tuoksuu tuotteissa ihanalta, on funktionaalinen raaka-aine. Purut ovat hellästi kuorivia ja 100% luonnollisia — täydellisiä kuorintatuotteeseen. Sarjassa on parhaillaan 6 kuorintaa; 3 kasvoille ja 3 vartalolle. Jokaisessa pohjana ovat kahvipurut, lisäksi niissä on sheavoita, joka kosteuttaa ihon kuorinnan jälkeen. Kasvokuorinnat erottaa toisistaan erilaisten eteeristen öljyjen seokset:
- ruusunmarja-appelsiini-sitruunaverbena,
- rosmariini-timjami-petitgrain-teepuu,
- kamomilla-ruusunmarja-kurjenpolvi-patsuli,
Vartalopuolella puolestaan vaihtoehtoina ovat piparminttu, sitruunaruoho ja mandariini. Ihania kaikki!
Iho jää sileäksi ja kosteutetuksi ja pakkaukset ovat niin nättejä, että nämä kelpaavat lahjaksi vaativimmallekin esteetikolle.
Kahvinpuruja on käytetty myös sarjan uutuustuotteessa, kahviseerumissa. Kyseessä on kasvoille tarkoitettu, kosteuttava tuote, jossa on jojoba-, tyrni- ja ruusunmarjaöljyä. ”Auttaa tehostamaan kollageenin tuotantoa ja säilyttämään ihon napakkuutta aamuin illoin käytettynä. Antioksidanttipitoiset kahvi- ja ruusunmarjaöljyt häivyttävät pigmenttiläiskiä ja kirkastavat ihonsävyä” kerrotaan maahantuojan sivuilla.
Seerumi on miellyttävä käyttää, ja riittää minulle pelkältään, ilman kosteusvoiteiden käyttöä.
Sekä seerumi että koko sarja on vegaaninen ja Soil Association Cosmos Organic -sertifioitu.
Tuote, jossa on hittipotentiaalia, ja joka jo on sarjan bestseller, on chai-palasaippua, jolla voi puhdistaa koko vartalon — myös kasvot. Kahvin lisäksi UpCircle hyödyntää chai teen jäämiä — tuoksu tuotteissa on aivan mieletön! Minulla oli testissä fenkoli-kaardemumma -palasaippua, joka lukeutuu kyllä tuoksun osalta ihan top vitoseen viime vuosien testikosmetiikoista.
Palasaippua puhdistaa ja kosteuttaa, eikä jätä kasvoille kiristävää tunnetta. Tuote sisältää puhdistavaa vihreää savea, ja kosteuttavaa sheavoita. Siinä on käytetty Henny & Joe’s chai syrup -makusiirapin valmistuksessa ylijääneitä teelehtiä. UpCirclellä on myös toinen palasaippua, jonka tuoksu tulee inkivääri chai -seoksesta. Ah!
Kuva: upcirclebeuty.com
UpCircle on jonkinsortin gamechanger sikäli, että vaikka moni meistä on valmistanut kotona omia ruokahävikkikuorintojaan, ei kaupallista, uskottavan näköistä toimijaa ole markkinoilla ollut. UpCircle otti paikan ensimmäisenä, ja teki sen hienosti! Ruokahävikki-ideologiaa hyödyntäviä brändejä putkahtelee markkinoille lähitulevaisuudessa varmasti muitakin — ja hyvä niin. ”Fiksu toiminta ei ole keneltäkään pois” totesi brändin perustaja Anne Brightman, joka on kyllä asian ytimessä sekä brändinsä että asenteensa kanssa.
UpCirclea maahantuo NHS Nordic, jonka nettikaupasta löydät kaikki tuotteet. Hinnat liikkuvat 11-20 euron välillä.