Menu

Näin nappaat messuilijan

Aina on helppo neuvoa muita ja päteä jälkikäteen, miten asiat olisi pitänyt tehdä paremmin. Siksi besserwisseröin nyt oikein kunnolla, minä kun siis olen messuguru, kaksien messujen emännöintikokemuksella.

Suomalaiset mitä ilmeisimmin rakastavat messuja ja täytyy myöntää, että silloin kun messujen sisältö kiinnostaa itseä, niin mikäs siinä. I love me -messujen luonnonkosmetiikka- ja ruokapuoli olivat minusta superkiinnostavia läpikahlattavia ja etenkin eilen sadepäivänä suuntasin askeleeni mieluusti sisätiloihin.

kc-noora.messutHymy auttaa aina — vaikket tietäisi alkuunkaan, mitä olet myymässä.

Valitettavan usein messuilla näkee nuukahtaneita ständejä, joiden äärellä ei ole ketään.  Tiedän, että ko messuilla mukana oleminen ei ole yrityksille halpaa ja siksi ihmettelenkin niitä firmoja, jotka kyllä maksavat itsensä sisään, mutteivät panosta esillepanoon. Osallistumisraha menee hukkaan, jos messupreesens on 20 vuoden takaa tai jos estetiikka vaan muuten ei kiinnosta. Saat myydä aika hiton kovaa tuotetta, jos luulet, että pelkkä tuote myy itsensä.

Tämä on siis minun, messuista kaiken tietävän gurun ensimmäinen ohje: 1) jos osallistut messuille, osallistu kunnolla. Ei sen ständin tarvitse olla iso, pienikin voi olla kiinnostava. Kunhan se on muuta kuin valkoiset seinät ja ankea juliste (jossa ehkä hyvällä tuurilla on kirjoitusvirheitä).

Ja toisaalta taas: se juliste voi olla ”ankea”, jos se on hauska. 2) Huumori toimii usein. Tähän tapaan:

kc-messujulisteKai ny reikä kiinnostaa aina!

Tietenkin pysähdyin lukemaan, veikkaan että aika moni muukin.

Messugurun vinkki numero kolme on omistautuminen. 3) Älä pelkästään pönötä pöytäsi ääressä vaan ole aktiivinen, innostunut ja puhuttele ohikulkijoita, mutta älä sorru helppoheikkiyteen. Sellaiset ainakin itse kierrän kaukaa. Myös maistiaiset toimivat erinomaisesti: jokainen ständi, jolla viikonloppuna tarjottiin suklaata tai muita herkkuja, oli porukkaa. 4) Saat maistiaisilla jengin helposti lähemmäs ja samalla voit alkaa jutella, ilman, että tarvitsee huudella perään. Herkkuja kannattaa olla aina — ja 5) testereitä.

Kuvan Hurraw-raakahuulirasvat keräsivät porukkaa kuin kärpästeippi kärpäsiä: jengi liimautui ständiin, jolla sai testailla kymmeniä eri luomuhuulirasvoja. Testaamisen myötä todennäköisesti aika moni innostui ostamaankin, näissä ei ollut tosin paha hintakaan. Satojen eurojen investointeja funtsitaan paljon kauemmin ja tarkemmin kuin muutaman euron huulirasvan ostamista, sikäli 6) messut suosivat huokeahkojen tuotteiden myyjiä. Jos myymäsi tuote on kallis, mieti, miten saat myytyä sen halvalla, esim. osamaksulla jne.

kc-hurraw.messutOnko tää purkkaa? Jotain karkkia ehkä? Eiku huulirasvaa! Ihkuu! Ja viel luomuu!

Hurraw-ständi keräsi porukkaa monesta syystä: värikkäitä tuotteita, 7) tuotteissa kiva ja moderni design, huokea hinta, testereitä kaikista mauista, innostunut henkilökunta jne. Eikä se ständi oikeastaan ollut kovin kummoinen, jos nyt kuvaa katselee. 8) Tärkeää on, että myyjä on läsnä ja osaa kertoa mitä myy ja miksi. Sillä pääsee pitkälle. Ei myöskään kannata vuodattaa koko elämäntarinaansa ja puhua aiheen vierestä. Porukka häippäsee nopeasti tai teeskentelee kuuntelevansa ja häippäsee heti, kun vedät henkeä. 9) Kannattaa keskittyä siihen, mitä asiakas kysyy. Liian monen ständin kohdalla ladeltiin ulkoa opeteltua litaniaa, joka lähinnä haukotutti minua. Eikä kysymyksiini osattu vastata! Tuotteen infot kannattaa todellakin opetella ulkoa, ettei vaikuta myyjänä ihan amatööriltä.

Nämä tyypit eivät haukotuttaneet ja he osasivat asiansa. 🙂

kc-marielasarkima

Kuva: Mariela Sarkiman Instagram-tili

Jos messujengi on tällaista kuten kuvassa ja koko ständin look on tähän tapaan loppuun saakka hiottu, ei tarvitse ihmetellä, jos naapuriständeille ei eksy kukaan. Näyttävä ja innostunut meininki imee ihmiset mukaansa ja hiljaiset hippiäiset voivat mutista itsekseen vieressä. Mutta ei se ole se koko! Olennaista on saada porukka pörräämään omalle kohdalleen, sillä 11) mikään ei vedä ihmisiä puoleensa kuin toiset ihmiset. Jos jengi pörrää kohdallasi, tulee uusia koko ajan lisää. Ole siis kiinnostava.

12) On tietenkin kannattavaa, että myy jotakin älyllistä tuotetta. Tätä tosin on pitänyt funtsia jo ennen messuja, joten jos olet inessä paskan tuotteen kanssa, on aika vähän tehtävää.

13) Mainio keino saada asialleen näkyvyyttä on luoda ständi, jonka äärellä kaikki haluavat ottaa kuvan.

kc-messut.voice

kc-ioveme.insta

Kuvat:  instagram.com/evamanumusic ja Instagramissa tägättyjä kuvia hashtagilla #iloveme2014

Voicen ständin edessä otettuja fotoja on Insta pullollaan, ehkä heillä oli jokin skaba aiheeseen liittyen? Tämän idean voi helposti kopioida: lanseeraa messuilla kilpailu, johon osallistutaan jakamalla kuva tuotteestasi sosiaalisessa mediassa. Helppoa ja tehokasta.

14) Hanki korttimaksupääte. Kaikilla ei kuitenkaan ole käteistä ja sen hakemaan lähteminen messuilla on ärsyttävää. Todennäköisesti menetät asiakkaasi messuvilinään.

Messuguru kiittää ja kuittaa. Asiaa messuilla bongatuista hyvistä tuotteista pian!

Psst…. Kiitos kaikille, jotka tulitte Maria Lönnqvistin ja allekirjoittaneen luennolle. 130 tyyppiä — huikeaa! Tuli hyvä mieli. 🙂