Tuotekehitystä
Tällä viikolla on taas konkretisoitunut se, kuinka länsinaapurimme toimii monessa asiassa eri tavalla kuin me täällä Suomessa: on askeleen edellä. Tästäkin keissistä voisi moni suomalaisyritys ottaa mallia. Siksi tästä tänne kirjoitankin.
Suomen markkinoille on mahdollisesti pyrkimässä piakkoin uusi puuro- ja mysli- ja mehutulokas. Ruotsalsisfirma on kiinni tässä ajassa paitsi — ruotsalaiseen tapaan tyypillisesti — tuotteiden visuaalisuuden, myös niiden raaka-aineiden osalta: sokeritonta, lisäaineetonta, maukasta. Firma on kiinni myös siinä, että se kuuntelee kuluttajia. Ko firman palkkaama tutkimustaho nimittäin soitti ja kysyi, saisiko minulle lähettää tuotteita testiin. He soittaisivat muutaman päivän päästä perään ja kysyisivät, mitä pidin. Suostuin, koska tiesin brändistä vähän entuudestaan ja olin tuotteista oikeasti kiinnostunut. Testasimme kotona myslejä, mehuja ja puuroja ja annoin keskiviikkona aiheesta mielipiteeni. Haastattelu kesti tunnin! Tajusin jo puhelun alussa, että tietenkin minun olisi pitänyt laskuttaa tästä konsultointipalvelua, koska sitähän minä tein, mutta aina sitä ei jaksa miettiä maailmaa rahan kautta.
Tutkimuslafka kyseli minulta kymmeniä kysymyksiä, joihin vastasin rehellisesti. En tykännyt kaikista testituotteista, kerroin miksi. Kerron myös, mistä pidin joistakin tuotteista ja miksi uskon, että monet muutkin tykkäisivät. Kerroin, kuinka firman kannattaisi selkeyttää viestejään kuluttajan suuntaan ja miettiä, onko viestintä rehellistä? Annoin todella paljon ”sisäpiiritietoa” kentältä. En suinkaan muiden firmojen liikesalaisuuksia, vaan faktaa siitä, mitä kuluttajat nyt haluavat: mitkä trendit ovat olleet ja menneet, mitkä jylläävät nyt ja mitkä ovat tulossa.
Koko blogini kuusivuotisen olemassaolon aikana en muista yhtäkään suomalaista elintarvikefirmaa, joka olisi edes yrittänyt kanssani samaa. Minulle on lähetetty toki tuotteita, mutta ei niiden perään melkein koskaan kysellä! Odotetaan lähinnä, että ne päätyvät blogiin. Hyvät tuotteet usein päätyvätkin. Mutta se, että yksikään suomalaisfirma olisi kysellyt sitä, miten tuotteitaan voisi kehittää, sitä en muista tapahtuneen omalta osaltani koskaan. Enkä minä siitä ketään syytä! Enhän minä nyt suinkaan väitä olevani Suomen paras tietotoimisto tässä asiassa, mutta antaessani keskiviikkona haastattelua tajusin, että hitto vie, näinhän kaikkien tulokasfirmojen kannattaisi toimia! Toki yritykset teettävät varmasti erilaisia kuluttajatutkimuksia ja seuraavat trendejä, mutta ko ruotsalaislafka oikaisi juuri aika monta mutkaa. Ja pääsi myös kilpailijoitaan halvemmalla. Nokkelan kaverillinen kun oli. 🙂
Veikkaan, että bloggaajista tulee tulevaisuudessa entistä kiinnostavampia yritysnäkökulmasta, juuri kuluttajatason tuntemuksensa vuoksi.
Yrittäjä minussa tietää, että olisi kannattanut ottaa keskiviikon konsultoinnista liksaa, mutta kuluttaja-aktivisti minussa haluaa Suomen ruokakauppoihin fiksuja tuotteita, jotka saavat muutkin toimijat miettimään sitä, mitä he purkittavat ja pussittavat. Mikäli firma X saapuu kauppojemme hyllyille väitän, että kotimaiset firmat joutuvat alkaa viilaamaan omia tekeleitään. Ja se on todella hyvä juttu.
Mukavaa perjantaita!