Miellyttävä hennakokemus: Khadi
Mitä tulee kosmeettisiin tuotteisiin, jos haluaa vähentää omaa synteettisten kemikaalien kuormitustaan, kannattaa aloittaa hiusvärin vaihtamisesta luonnolliseen. Melko helppo vaihto — ellei tavoitteena ole blondata — ja aivan ehdottomasti kannattava veto, jos yhtään on kiinnostunut siitä, millä päänahkaansa marinoi. Ai miksi pitäisi kiinnostaa? Lue vaikka tämä.
Koska meikää eivät PPD-hommat kiinnosta, olen jo vuosia käyttänyt aitoa hennaa. Värjäsin eilen hiukset ja testasin ekaa kertaa Khadi-merkkistä tuotetta, jonka ostin syksyllä Berliinistä. Oli sen verran hyvä värjäyskokemus, että on pakko suositella!
Tuote on BDIH-sertifioitu, 100% kasviperäinen luonnontuote. Väriaine on vihreää jauhetta, joka sekoitetaan kuumaan veteen. Tahna tulee laittaa päähän lämpimänä, jotta väri tarttuu ja tehoaa. Mönjä voi olla ensikertalaiselle todella haastava kokemus ja ekat hennaamiseni käsittivätkin pääni lisäksi koko kylppärin, mutta ilokseni huomasin, että olen kehittynyt, ja osaan nykyään hoitaa värjäyksen niin, ettei kylpyhuonetta tarvitse juuri putsailla jälkikäteen.
Annan hennan yleensä vaikuttaa tunnin verran, niin tälläkin kertaa.
Se miten Khadin tuote erosi selkeästi Santesta, jota yleensä käytän, on tuoksu: vaikka tässäkin värissä on hennamainen, vähän pistävä haju, on se minusta paljon miedompi kuin Santessa. Lisäksi hiuksista puuttui se vihertävä häivähdys, joka mulla usein Santen kanssa alussa on. Se tosin aina katoaa parissa päivässä. Tämä väri oli heti kauniin ja luonnollisen musta:
Muutos ei ole dramaattinen, mutta hiukset näyttävät siistimmiltä. Ja ei, vaikka tukka olisi alemmassa kuvassa aseteltu kuten ylemmässä, ei se näyttäisi yhtä kivalta. Onneksi ensi viikolla pääsen ekaa kertaa puoleen vuoteen myös kampaajan tuoliin. Juhlapäivä!
Tietääkseni Khadi-värejä ei myydä Suomessa, mutta nettikaupat varmaan palvelevat. TOSIN VAROITUKSEN SANA: jos tilaat hennaa netistä, ole todella tarkka, että saat mitä tilaat ja että tuotepakkauksessa on tuoteseloste. Joskus hennaan saatetaan sekoittaa kemikaaleja, joita kuluttaja ei osaa siellä aavistaa olevan.