Pehmeää sabotaasia
Kaupan on monia elintarvikkeita, joita ilman pärjäämme mainiosti. On myös monia elintarvikkeita, joille on olemassa parempi vaihtoehto. Kukaan ei tarvitse mielestäni aspartaamilla makeutettua mehukeittoa, keinotekoisilla aromeilla maustettua lihaa tai guacamolea, jossa on kaikkea muuta paitsi avokadoa (josta se guacamole oikeasti kuuluu valmistaa). Teholihakin on minusta turha asia ja haluaisin jollakin tavalla jättää kauppaan viestini siitä, mikä muidenkin kannattaisi jättää hyllyyn.
Hyvä tapa on tietenkin pyytää kauppiaalta tuotteita, joita itse toivoisi valikoimassa olevan. Yllättävän usein niitä kuulee otettavan myyntiin, ihan vaan pyytämällä. Mutta se mihin kuluttaja voi vaikeammin vaikuttaa on jo myynnissä olevan tuotteen karsiminen valikoimista.
Ruotsissa Kackerlacka-liike liimaa torakkatarroja esimerkiksi Dr. Oetkerin kinkku-pizzoihin (E621), Knorrin kanaliemikuutioihin (myös näissä on natriumglutamaattia), Mc Vitie´s Digestive-kekseihin (kovetettua transrasvaa), Danpon kananugetteihin (kanaa vain puolet tuotteesta), sekä tavallisiin Arlan maitotölkkeihin (kuluttajan tulisi Kackerlacka-liikkeen mielestä valita mielummin luomuvaihtoehto). Kackerlacka-liike haluaa, että kuluttaja valitsee viisaammin (lue enemmän liikkeestä Kuningaskuluttajan jutusta). Tälle ajatukselle oma blogini perustuu.
Ymmärrän täysin torakkatarrahommat, mutta Suomessa tarrojen läästimisestä joutuisi takuulla hankaluuksiin, enkä halua tehdä sellaista itse. Silti olisi kiva välittää kaupassa viestiä niin kauppiaalle kuin muille kuluttajillekin siitä, mikä elintarvike ei ole ihan sitä mitä pitäisi. Käännetään siis tuotteet ylösalaisin.
Käänsin juuri ylösalaisin tehotuotetun kanan, joka on meustettu keinotekoisilla aromeilla. Minusta kanakin ansaitsee arvoisensa elämän ja makunystyröitä kuuluu hivellä aidoilla mausteilla. Tehokanan sijaan on parempi valita luomua ja naturellia kananlihaa ja jos sitä ei saa omasta lähikaupastasi niin sitten ei saa. Sitten ostat sitä kun saat ja valitset lähikaupasta muuta.
Tästä kuukaudesta lähtien, Kemppari tarjoaa joka kuukausi uuden tuotteen, joka jättää kauppaan ja kääntää ympäri. Perustelen toki aina miksi. Ja tietenkin saa olla eri mieltä ja kukin voi kääntää siellä kaupassa ihan mitä haluaa. Kunhan tuotevalinnalle löytyy mielestään perustelu. Tämän postauksen perään saa perusteluineen ehdottaa käännettäviä tuotteita. Myös FB-ryhmässä voi ehdotella.
Tällä pehmeällä sabotaasilla olisi kiva herättää keskustelua siitä, mitä kaupasta kannattaa ostaa ja mitä ei.
Ensimmäinen kääntökampanjatuote olkoon se jo Kempparissa mainittu Pirkka guacamoledippi, joka ei ole avokadoa nähnytkään. Tuote sisältää kyllä paljon kaikkea muuta, esimerkiksi sinistä väriainetta (E133).
Ainekset: vesi, kuivattu sipuli, rapsiöljy, tomaatti, vihreä paprika,juusto, muunnettu maissitärkkelys, vihreä chili, punainen paprika,sokeri, suola, maitoproteiini, jalapeno, avokadojauhe (0,7 %),sitruunamehutiiviste, happo (E330), aromit (guacamole, kurkku),stabilointiaineet (E415, E412), valkosipuli, mausteet (juustokumina,cayenne), värit (E160a, E133), hapettumisenestoaine (E300).Suolapitoisuus 1,5 %.
Sori Pirkka. Luomuvalikoimanne on mahtava, mutta tämän kaltaiset turhakkeet voisitte kyllä karsia valikoimista. Kenenkään ei pitäisi laittaa suuhunsa tätä feikkiguacamolea, vaikka Hanna Partanen tätä tarjoilikin — vierailleen Neljän tähden illallinen -ohjelmassa. En ole vieläkään päässyt yli asiasta. Partanen on sentään ravitsemusterapeutti!