Menu

Isot ahmii pienet

Moni teistä tietänee Innocent Smoothiet. Kirjoitin vuonna 2008, näin:
”Kuvitelkaa sitä päivää kun Innocent-smoothiet syrjäyttävät brändinä vaikkapa Coca Colan…”
. Hah. Ei ihan. Coca Cola on ostanut Innocentit. Tai siis omistaa brändistä 58%.

Kuva: theguardian.co.uk

Guardian uutisoi aiheesta jo huhtikuussa, mutta se on mennyt multa kaikessa kirjankirjoitushässäkässä ohitse. Onneksi eräät ehtivät jatkuvasti sivistää meikäläistä (kiitti Viivi!).

Ärsyttävää. On vaarallista, että elintarvikemarkkinoiden brändit keskittyy harvojen isojen omistukseen. Kelatkaa nyt: voiko esimerkiksi Innocent-tuotteiden markkinoinnissa käyttää väittämiä, jotka saattavat perinteistä limsateollisuutta huonoon valoon? Ei voi, kun sokeri-aspartaami -scheisselafka omistaa smoothiebrändistä yli puolet.

Olisin toivonut, että Innocent olisi pysynyt omanansa, ja lähtenyt vaikka skabaamaan ”hyvien juomiensa” kanssa globaalien juomajättiläisten rinnalle, ”pahoja sokerilitkuja” vastaan. Miksei?

T.Naivi-Noora