Menu

Koodikieltä

Mainosten — etenkin kosmetiikka- ja ruokamainosten — väittämät kiinnittävät huomioni helposti. Saattaa myös olla, että olen vähän ”yliherkkä” eli ylianalysoin mainoksia ja reagoin niihin vahvemmin kuin keskivertokuluttaja, homma kun on mulle tavallaan duunia. Mutta kertokaapa te, onko tämä mainos teistä harjaanjohtava vai asiallinen?

L´Oréalin mainos on päivän Hesarista, ja teksti kuuluu näin:

”Ihonhoidon uusi suuntaus 2010,
inspiraationa geenitutkimus

L´Oréal Paris paljasti ihon ”nuoruuden koodin”

Ihonhotorintamalla tapahtuu: 10 vuoden geenitutkimuksen tuloksista inspiraationsa saanut Youth Code näki päivänvalon myös Suomessa. Kyseessä on mullistava ihonhoitotuote, joka uudelleenaktivoi ja palauttaa näkyvästi ihon nuorekkuutta.
Nykyaikaisessa kosmetologiassa ihoa tutkitaan kokonaisuutena. Siihen vaikuttavat ulkoiset tekijät, kuten esimerkiksi stressi, saasteet ja ympäristö ovat avainasemassa jo tuotteiden kehitysvaiheessa. Näin ihonhoitotuotteissa käytetyillä teknologioilla vastataan mahdollisimman hyvin arjen ihon hyvinvoinnille asettamiin haasteisiin.
L´Oréal Paris Youth Code on ainutlaatuinen ihonhoitosarja, joka sisältää patentoidun Pro-Gen -teknologian. Se auttaa parantamaan ihon palautumiskykyä ärsykkeistä ja palauttamaan nuorekkaan ihon ominaisuuksia. Ihonhoitosarjaan kuuluvat päivävoide, silmänympärysvoide ja tehotiiviste auttavat pitämään modernin 30-40 -vuotiaan naisen näkyvästi nuorekkaampana ja hyvinvoivana. Huippuinnovatiivinen teknologia taistelee ryppyjä, väsymyksen merkkejä ja ihon sameutta vastaan. L´Oréal Paris Yout Code auttaa ihoa jaksamaan ja sopii erityisen hyvin etenkin suomalaisen naisen iholle”.

Itse mainoskuvan päällä lukee vielä:
”77% tuotetta testanneista suomalaisista naisista vaihtaisi nykyisen päivävoiteensa Youth Code päivävoiteeseen*”.

… ja mainoksen alareunassa lukee: ”*94 naista testasi Youth Code -tuotteita 3 viikon ajan. Otava-media, maaliskuu 2010”.

Mulla pistää tässä silmään niin moni asia, etten tiedä mistä aloittaisin!
1. Mainos on naamioitu näyttämään uutiselta. Teksti on aseteltu samaan tapaan kuin lehtiartikkelit.

2. Sanan
inspiraatio käyttäminen tässä on tosi huvittavaa. Mitä se tarkoittaa? Mainoksissa kuulee toisinaan sanottavan esimerkiksi ”suomalaisen luonnon innoittama” tai joku taiteilija saattaa todeta ”minua inspiroi Andy Warholin tuotanto”, mutta että kosmetiikkalafkaa inspiroi geenitutkimus? Minusta mainos antaa huolimattomalle lukijalle (joita monet meistä ovat) fiiliksen, että tämä tuote on jollain tapaa geenitutkimuksen tulosta — vaikka sanatarkalleen niin ei sanotakaan. Mutta olenko ainoa, jonka mielestä mainos on harhaanjohtava?

3. Perinteinen prosenttien vetäminen mainoslauseeseen on jo vanha juttu
, mutta aina yhtä noh, ei-mitäänsanova. Tuotetta on siis testannut alle 100 suomalaista naista — eivätkä he ole testanneett tuotetta edes kuukauden ajan! Ja siitä saa kätevästi otsikon ”77% tuotetta testanneista suomalaisista…”, kun todellisuudessa lause olisi asiallisempi muodossa: ”77:n suomalaisnaisen mielestä…”.

Testaan itse blogiani varten paljon kosmetiikkaa, ja tiedädn, että iho vaatii reilusti aikaa uutta tuotetta arvioitaessa. Kolme viikkoa tuntuu lyhyeltä testijaksolta, mutta tätä nyt en lähde kyseenalaistamaan, L´Oréal varmasti osaa hyvin perustella sen, miksi testiaika on niin lyhyt. Ehkä tuote vaan on NIIN mullistava, ettei testijaksoa tarvinnut jaktaa kauempaa 🙂

Mutta se, että noin 70 naista on kertonut olevansa halukas vaihtamaan nykyisen tuotteensa tähän tuotteeseen, mitä se kertoo? Kertooko se siitä, että testihenkilöillä aikaisemmin käytössä ollut tuote on huonompi vai yhtä hyvä, kuin Youth Code? Vai kertooko se siitä, että testaaja haluaa saada ilmaisen tuotteenäytteen? Kertooko tällainen otanta naisia oikeastaan mitään?

4. Geenitutkimus ja tuote eivät liity toisiinsa. Kun samassa mainoksessa puhutaan 10 vuoden geenitutkimuksesta ja uudesta kosmetiikkatuotesarjasta, on vaikutelma vaan harhaanjohtava. Minusta. Mainoksen luettuaan tajuaa, etteivät geenitutkimus ja tuote eivät liity toisiinsa millään tavalla — paitsi että tutkimus on inspiroinut tuotteen kehittämistä.

… mutta kertokaapa mulle: ylianalysoinko? Vai onko mainos sinusta ihan ok?