Kånken
Fjällrävenin Kånken-reput ovat nostalgiaa varmasti monelle muullekin kuin minulle. Itselläni ei koskaan ollut sellaista, mutta olen aina pitänyt niistä kovasti. Tiesitkö, että Fjellari on maailman myydyin reppu?
Fjällrävenin Kånken kehitettiin Ruotsissa 70-luvulla, jolloin suuri osa koululaisista ja nuorisosta kärsi selkäkivuista. Åke Nordin hoksasi repuissa sekä terveysteon että markkinaraon, ja suunnitteli Kånkenin, josta on reilussa 30-vuodessa tullut klassikko. Reppua myydään vuosittain yli 200 000 kappaletta ympäri maailman.
Reppuja on aina saanut eri väreissä, mutta nyt jos koska on mistä valita. Ihania värejä ja sävyjä!
– kuva: Adventure magazin
Törmäsin Berliinissä perus Kånkenin lisäksi myös klassikkorepun muihin kokoihin: Kånkenia saa niin läppäriversiona kuin Biginä ja Mininä. Ja tiedoksi, Berliinissä Fjällräveneitä ei todellakaan myyty eräkaupoissa (tai ehkä sielläkin), vaan katu-uskottavimmissa muotiliikkeissä. En ihmettele asiaa ollenkaan. Fjellari on paitsi ergonominen, designiltaan yhtä piristävä ja hyvällä tavalla retro kuin Swedish Hasbeensit. Hasbeensit ja Kånken sopivat aika hyvin yhteen, eivätkö?
Synteettisen kankaan kuidut turpoavat kastuessaan kuten luonnonkuidut, joten vedenpitävyys on itse kankaassa, eikä kangasta näinollen tarvitse käsitellä kemiallisilla pinnoitteilla. Vinylon F alkoi kiinnostamaan minua enemmänkin, pitääpä selvittää lisää taustoja ja palata aiheeseen myöhemmin. Gore Tex- ja muihin sään- ja vedenpitäviin materiaaleihin nähden Kånkenin kangas lienee kuitenkin parempi valinta juuri siksi, ettei erillisiä pinnoitteita tarvita. Jos menet kauppaan ja haistat Gore Tex- kankaan ja Kånkenin pintaa, huomaat varmasti hajueron. Itse vierastan todella paljon nykyisiä muovilta haisevia kestomateriaaleja, joiden kemikaalikuormituksesta pitääkin tehdä teille pian oma postauksensa, palaan siis aiheeseen!
Editoitu 5.9.2009:
Yritin löytää brändin nettisivuilta tietoa reppujen valmistusmaasta, mutta tietoa ei löytynyt. Syy lienee siinä, että reput tehdään Vietnamissa. Asian varmisti Fjällrävenin tiedotusosasto mailitse, kysyessäni asiaa heiltä 4.9.2009. Harmillista, että tämä(kin) klassikko tehdään nykyään halpatyövoimalla.