Menu

Eko on ihan okei

Ekomuodista puhutaan monissa naistenlehdissä, ja se on tietenkin hyvä asia, mutta urputanpa silti. Miksi, oi miksi eko- ja luomuvaatteet niin usein kuvataan mallien päällä luonnossa, metsässä ja ties missä heinäladoissa. Ärsyttää. Vaikka ajatus on kaunis (luomu ja eko=luonto), niin juuri tällainen yksipuolinen ja ahdas ajattelu ylläpitää isoa railoa muodin ja ekomuodin välillä. Grr!
Anteeksi avautuminen, mutta minä haluaisin nähdä ekologista ja eettistä designia samoissa ympäristöissä kuin tavallistakin muotia: korkealaatuisissa editorialeissa ja muotkuvissa ilman, että viereen on tarkoitushakuisesti raahattu joku vihreä huonekasvi tai palmu symboloimaan maailman pelastamista. Lause ”ekologinenkin voi olla muodikas” kuulostaa samalta kuin ”ruoka voi maistua hyvältä vaikkei siihen lisätäkään kermaa ja voita”. Suhteellisen vanhanaikainen tapa suhtautua asiaan, sanoisin.

Ekovaatteiden valokuvaaminen naistenlehtien sivuille luonnon helmassa on yhtä tylsää ja ennalta-arvaamatonta kuin 80-luvun tv-sarjojen kiintiö-mustaihoiset ja 90-luvun kiintiö-homot. Booring. Se oli joskus hauskaa ja uuttuusjuttu, mutta ei enää. Ihmisen tumma ihonsävy tai homous eivät ol enää vauhkoamisen syitä, ne ovat itsestäänselvyyksiä (paitsi tässä tapauksessa, hävetkää Helsingin ja Espoon liikuntavirastot, hävetkää). Ekomuodin olisi jo korkea aika olla samassa asemassa muotimaailmassa, itsestäänselvyys.
Olen kirjoittanut aikaisemminkin teille Eco Queen – lehdestä, joka on täynnä hyvää asiaa, mutta muodin käsitteleminen lehdessä ärsyttää. Lehdestä saa vaikutelman kotikutoisuudesta. Editorialit ovat tylsiä ja mielikuvituksettomia. Ihan kuin ekomuodin ei tarvitsisi olla yhtä hyvää tai yhtä hyvin kuvattua, kuin tavanomaisen muodin. Ymmärrättekö mitä haen takaa? Että vain koska kyseessä on eko, ei sillä muulla (kuten vaatteen mallilla, leikkauksella jne.) sitten olekaan niin väliä.
Blogaukseni kenkäkuvat muuten ovat todiste siitä, että ”vegaanikenkä voi olla hieno”. Wohou!

-kuvat: olsen Haus

Mutta nyt urputuksesta hehkutukseen! Ensi viikon sunnuntaina alkavat Finnish Catwalk-messut ovat ilahduttavasti omistaneet ekomuodille ohjelmatilaa ja luvassa on kiinnostavia puheenvuoroja. Kaksipäiväisten messujen (23-24.8.) ekopainotus on maanantaissa, jolloin luvassa ovat seuraavat puheenvuorot:
  • 10:30 ”Eettisyys, viherpesua vai kovaa bisnestä?” Teollisuusneuvos Pertti Lahervuori
  • 12:00 ”Todista minulle että tuotteellanne on merkitys ja tarkoitus!” Kestävän kehityksen viestintäosaaja Jami Taipalinen, Hill&Knowlton Finland
  • 13:00 ”Global success story of an ethical brand” Hollywood Make up artist and entrepreneur Matin Maulawizada, Agfan Hands/New York
Jani Toivola houkutteli minut avaamaan sanaisen arkkuni messujen avajaispäivänä, sunnuntaina 23.8. ”Bloggaajat markkinoinnin välineenä” on näköjään otsikko messuohjelmassa. Silloin haastattelussa siis allekirjoittanut. Kukakohan minua haastattelee? Toivottavasti messuisäntä itse, Jani on huippu!