Menu

Vanha Corolla sähköautoksi

Allekirjoittanut on todella innoissaan sähköautoista. Heti kun on saatavana esmierkiksi tuulisähköllä ladattava pikkuauto, joka ei maksa maltaita, saatan harkita autoilun pariin palaamista. Taas ollaan askeleen lähempänä sähköautojen yleistymistä, kun Sähköautot – Nyt! – hanke alkaa tuunata vanhoja polttomoottoriautoja sähköautoiksi vaihtamalla sisuskalut uusiin.


Laitan poikkeuksellisesti Deskin tiedotteen teille ihan sellaisenaan, koska se on täynnä asiaa! Deskin sanoin siis:

Käytetyistä polttomoottoriautoista on ryhdytty tehtailemaan sähköautoja yhteisöllisen Sähköautot – Nyt! –hankkeen puitteissa. Sähköajoneuvoyhdistyksen toiminnanjohtaja Jiri Räsänen perustelee hanketta sillä, että autonvalmistajat eivät ole vielä tuoneet sähköautoja markkinoille.

– Päästöjä pitäisi leikata, mutta autotehtaat eivät ole tuoneet markkinoille lupaamiaan sähköautoja, joten ryhdyimme tekemään niitä itse. Tällaisia konversioita on tehty paljonkin yksittäin, mutta massavalmistusta ei ole ollut aikaisemmin, Räsänen kertoo.

Käytännössä polttomoottoriautosta otetaan pois kaikki polttomoottoriosat eli muun muassa moottori, lyijyakut, starttimoottori, bensatankki ja pakoputket. Tilalle asennetaan tehokas, pienikokoinen sähkömoottori sekä akkuja niin paljon kuin konepellin alle mahtuu.

– Projektin lähtökohtana on tehdä yksi prototyyppi todella hyvin, ja sen jälkeen yksittäinen muuntaminen voi tapahtua hyvinkin nopeasti. Prototyypin muuntaminen kestää kahdeksan kuukautta, mutta kun sen jälkeen päästään hyvään vauhtiin, yhden auton muuntaminen sähköautoksi vie vain kahdeksan tuntia.

Sähköautoksi voi muuntaa minkä tahansa auton. Työn alle ei kuitenkaan kannata ottaa kovin painavaa autoa eikä myöskään halpoja kotteroita, sillä akut ovat melko kalliita.

– Meillä on ensimmäisen muunnettavan mallin, Toyota Corollan, kohdalla tavoitteena, että se maksaisi yhteensä 27 500 euroa. Kori ostetaan käytettynä kymppitonnilla, joten työt, akut ja moottori maksaisivat yhteensä 17 500 euroa.

Näin päästään samaan hintaan, jonka vastaava uusi auto maksaa Suomessa, Räsänen laskeskelee. Sähköautot – Nyt! –hanke ei joudu pyörittämään tuunausprojektia yksin, vaan mukaan on lähtenyt myös yrityksiä ja korkeakouluja.

Viimeisimpänä hanke sai Fortumilta lahjoituksen, jonka avulla protoautoa päästiin rakentamaan ihan käytännössä. Räsänen arvelee, että kaikki suomalaiset eivät välttämättä ole valmiita maksamaan käytetystä autosta uuden hintaa. Hän muistuttaa kuitenkin, että alkukustannusten jälkeen sähköautolla ajaminen on paitsi ympäristöystävällistä, myös edullista.

– Sähköllä ajaminen maksaa nykyisillä hinnoilla noin kymmenesosan siitä, mitä bensalla ajaminen maksaa. Nämä tietysti muuttuvat päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen.

Sähköautolla ajaja säästää myös huoltokuluissa, sillä toistaiseksi ainoa markkinoilla oleva sähköauto tarvitsee yli puolet vähemmän huoltoa kuin polttomoottoriautot. Huoltoverkostoa sähköautoja varten ei vielä ole, mutta Räsänen uskoo sen kasvavan ja kehittyvän, kun sähköautojen valmistuksessa päästään eteenpäin.

Akut kestävät 150 kilometriäPolttomoottoriautosta sähköautoksi muunnetun protoauton kohdalla on tähdätty siihen, että auton akuissa riittäisi normaalissa maantieajossa virtaa 150 kilometrin matkalle. Akkuja on silloin asennettu konepellin alus täyteen. Lisäakuilla kilometrimäärän voi nostaa jopa kolmeensataan.

– Autoon saa lisää virtaa lähimmästä töpselistä. Sähköautoilla ajavat ovat kertoneet, että tien päällä ei jää ilman sähköä, sillä auton pystyy lataamaan esimerkiksi parkkipaikoilla, joissa on lämmityspistokkeet, Sähköajoneuvoyhdistyksen toiminnanjohtaja Jiri Räsänen toteaa.

– Pidemmän päälle tarvitaan pikalatausasemia, joissa auton akut voisi pidemmillä matkoilla ladata vaikkapa kahvipaussin aikana.