Luonnonkosmetiikan aloituspaketti
Minulta tiedusteltiin voisinko luetella aineita, joita kosmetiikassa pitäisi välttää tai varoa. Yksittäisten ainesosion nimeäminen on mahdotonta, koska niitä on ihan hirveän paljon ja kaiken lisäksi monilla eri nimillä. INCIen lukeminen on vaikeaa ja ennen kaikkea hidasta hommaa ja suosittelenkin hakeutumaan ennemmin tiettyjen brändien pariin kuin lukemaan INCI-listoja silmät ristissä.
Olen luetellut alapuolelle virallisen luonnonkosmetiikkasertifikaatin saaneita merkkejä. Sertifikaatti takaa, että kosmetiikka on turvallista, eikä INCI-listaa tarvitsekaan näiden tuotteiden kohdalla niin hullusti syynätä. Euroopassa luonnonkosmetiikan sertifikaatteja myöntää pari tahoa, joista laajimmalle levinneet ovat Saksan BDIH sekä Ranskan Ecocert. Sertifikaatteja myöntävät myös esimerkiksi Britannian Soil Association sekä Italian AIAB.
Löydät näitä brändejä Ruohonjuuresta, Ekolosta, luontaistuotekaupoista, joiltakin yksityisiltä kosmetologeilta, nettikaupasta sekä hyvin varustetuista tavarataloista, esimekiksi Helsingin Sokokselta:
- Logona – suosittelen erityisesti Logonan ihorasvoja
- Lavera
- Weleda – suosittelen erityisesti tyrni-suihkusaippuaa
- Dr. Hauschka – suosittelen erityisesti silmänympärysvoidetta
- Sante
- i+m – Suomessa myynnissä ainakin sarjan hiustutteet, lisätietoa täällä!
- Primavera
- Provida Organics
- Coleur Caramel – suosittelen erityisesti sarjan meikkejä
- Urtekram – suosittelen erityisesti sarjan shamppoita ja suihkusaippuaa
- Melvita
- Argital
- Florame
- NaturAloe
- Thémis – listan ainoat Reilun kaupan tuotteet!
- Karawan
Lisäksi kannattaa tsekata kotimaiset Frantsila sekä Blueberry Living. Huomioi, että joukosta saattaa puuttua merkkejä! Luettelin nyt ne, joihin olen itse törmännyt ja joiden tiedän olevan saatavilla kadunvarsikaupoista. Täydennä siis listaa blogaukseni perään jos huomaat, että jotain puuttuu. Mainittakoon myös ProLuonnonkosmetiikka Ryn, josta en vielä olekaan blogannut. Kyseessä on yhdistys, jonka pyrkimyksenä on saada selkeyttä luonnonkosmetiikan markkinointiin Suomessa. Onneksi Pro on olemassa, ehkä mekin saamme joku päivä oman sertifikaatin?