Luomulove
Fanitan luomua yhtä paljon kuin Stella McCartneyn designia. Miksi? 12 syytä-sivusto kertoo muutaman syyn. Nettisaitin taustalla soi kamala ralli – ehkä vihdoinkin luomun kohdalla onkin tehty brändäystä ja kohderyhmäanalyysia: tämä nimenomainen projekti ja sivusto on selvästi tehty keski-ikäsisille ja ei-tietoisille-ei-hipeille – hyvä niin! Kun kyseessä on mainos on ihan kiva, että mainostaja on myös miettinyt, kehen mainoksella halutaan vaikuttaa. Kohderyhmäanalyysiä voisi harrastaa enemmän myös tiettyjen tv-ohjelmien kohdalla…
-Luomu säilyttää luonnon monimuotoisena. Luomutuotannossa pellot ovat eläviä ekosysteemejä: kasvi-, hyönteis- ja lintulajisto on monipuolisempaa.
-GMO:ta ei hyväksytä, koska sen vaikutukset luontoon ja ihmisiin eivät ole täysin tiedossa.
Oli pakko laittaa tähän yhteyteen kuva, jonka nappasin vuosi sitten Berliinissä. Jos Suomessa myydään 3000 luomutuotetta, on niitä Saksassa 30 000 – tai siltä se tuntui. Saimme ostettua kaiken ruoan luomuna ihan tavallisesta marketista! Etenkin kuvan luomurucolajuusto oli herkkua. S fanitti myös erityisesti luomumysliä, joka oli omaan makuuni hiukan liian makeaa. Luomuhan ei tarkoita samaa kuin ei-rasvainen tai vähäkalorinen. Toki se voi sitä olla. Mutta luomusta voi saada ihan samat kalorit ja jenkkakahvat kuin teollisesta ruoastakin. Luomu tarkoittaa luonnollista, ilman torjunta-aineita, geenimuuntelua ja E-koodeja höystettyä ravintoa, joka lähtökohtaisesti on hyvä juttu. Ei rasvaista luomujuustoakaan kuitenkaan voi lihomatta joka päivä syödä. Sama kohtuus rasvaan ja sokeriin pätee luomussa samalla tavalla kuin ei-luomussa.