Menu

Australia kieltää savukeaskien logot ja tuotemerkit

Australia ottaa ensimmäisenä maailmassa käyttöön uuden tupakkalain, joka kieltää savukeaskissa yritysten logot ja tuotemerkit. Sen sijaan terveysvaroitusten tulee näkyä: 75 % useimpien tupakkatuotteiden etupuolesta ja 90% takapuolesta on omistettu varoitusteksteille ja kuville.

Kuva: theconversation.edu.au

Tupakkajätit repivät tietenkin pelihousujaan: British American Tobacco, Imperial Tobacco, Japan Tobacco ja Philip Morris haastoivat Australian valtion oikeuteen, perustellen uuden lain olevan perustuslain vastainen ja rikkovan omaisuuden suojaa. Lisäksi yhtiöt eivät usko uuden lain vähentävät tupakointia. Yritykset kuitenkin hävisivät taiston elokuussa tänä vuonna. ”Korkeimman oikeuden mukaan tuleva lakimuutos ei ole ristiriidassa Australian perustuslain kanssa”.

Tämä on erittäin kiinnostava keissi. Lisätietona vielä —ennen kuin alan rinnastaa tupakkateollisuutta ruokareollisuuden kanssa — että, käytännössä uusi laki tulee määrittelemään hyvin tarkasti sen, minkä värisiä pakkaukset ovat, missä teksti sijaitsee, mikä fontti on käytössä, mikä on kirjainten koko ja tyyli jne. Uusi laki astuu voimaan 1.12.2012.

Tupakoinnissa on glamouria. Tai oli. Joidenkin urpojen mielestä on yhä. Ymmärrän sen, että nuorten mielestä se on aikuismaista ja siistiä, kiellettyä ja jännää. Siihen ehkä pakkausuudistuksella saattaa olla tehoa, juuri aloittamisen ehkäisyyn. Oletteko samaa mieltä? Voin kuvitella, että nuori, joka ei vielä ole nikotiinikoukussa ja haluaa kokeilla, miltä polttaminen tuntuu, punnitsee hommaa kauemmin tällaisten kuvien äärellä:
Kuva: abc.net.au

… kuin tällaisten:

Kuva: telegraph.co.uk

Tupakointi on Australiassa yksi johtava, ehkäistävissä oleva kuolinsyy (15 000 uhria vuosittain)  ja siksi meneillään tupakoinnin vähentymiseen tähtäävä uudistusprosessi, jonka myötä esimerkiksi röökin nettimainontaa on rajoitettu.

 Tupakoinnista johtuvat sairaudet aiheuttavat Australiassa noin 35,1 miljardin dollarin kulut vuodessa. Australian hallitus on sitoutunut auttamaan tupakoivia tupakonnin lopettamisessa ja myös vähentämään tupakoinnin aloittamista.

Tutkimusten mukaan tupakkatuotteiden tuotenimet ja tupakkatuotteiden pakkausten ulkoasu voivat johtaa kuluttajia harhaan lisäämällä tupakoinnin houkuttelevuutta erityisesti nuorten keskuudessa ja vähentämällä terveysvaroitusten tehoa.

Lähde: suomenash.fi

En malta olla rinnastamatta tupakanpolttoa epäterveelliseen ruokaan.

Tupakoinnin nikotiini koukuttaa ja polttaminen aiheuttaa todistetusti terveyshaittoja, jopa kuolemaa. Samoin on epäterveellisen ruoan laita. Esimerkiksi rasva, sokeri ja keinotekoiset makeutusaineet koukuttavat meitä niinikään ja globaalisti lisääntynyt ylipaino on ongelma, jota ei kiistä kukaan. Itse asiassa tilanne on se, että ylipaino on uusi tupakka. Columbian yliopiston ja New York City Collegen tutkijat ovat laskeneet, että ylipaino on jo yhtä iso, ellei tupakkaa suurempi terveysriski. On tietenkin vaikeaa syyttää hampurilaisketjuja, virvoikejuomavalmistajia tai energiajuomateollisuutta lasten ja aikuisten terveyden tuhoamisesta. Olisi silti huikeaa saada ulotettua tällainen logottomuus myös elintarvikejätteihin, jotka tuottavat ravinneköyhää ruokaa, joka sairastuttaa syöjänsä.

Australian uusi tupakkalaki on tärkeä virstanpylväs globaalisti. Tuskinpa maa jää ainoaksi, joka uudistaa suhtautumistaan tupakkatuotteiden mainontaan tähän tyyliin. ”Esimerkiksi Uusi Seelanti on ilmoittanut aloittavansa logottomia tupakkapakkauksia koskevan konsultaatioprosessin ja Intia on ilmoittanut harkitsevansa vakavasti vastaavanlaista lainsääntöä” kertoo Suomen ASH. Aina tarvitaan esimerkkitapauksia, olipa se sitten Australian uusi tupakkalainsäädäntö tai traaginen, 8-vuotiaan tytön kuolema, jonka myötä lastensuojelun tila on nostettu vihdoinkin framille Suomessa. Pirkan guacamoledippi-tapaus tuntuu rinnastuksena tässä kohtaa melko säälittävältä saavutukselta, mutta sekin on oman skenensä esimerkkitapaus, jonka myötä on helpompi saad läpi seuraava, ehkä vähän mittavampi elintarvikemaailman huijuutus.

Euroopan komissio hioo parhaillaan tupakkatuotedirektiiviä, joka mahdollisesti sisältää myös vaatimuksen tupakkatuotteiden logottomista pakkauksista ja suurista terveysvaroituksista. Jännityksellä odotan.

Lisää tietoa englanniksi: Australian Government Department of Health and Ageing