Nugetteja teurasjätteestä — mitä odotit?
Olen seurannut ilahtuneena ja huvittuneena viimepäivien kananugettiskandaalin puimista mediassa. Hienoa että keskustellaan siitä, miten lasten lempiruoka onkin tehty teurasjätteestä, suolasta ja sokerista, mutta vähän surettaa se, että tämä on jotenkin muka yllättävää. Miten ihmeessä parin euron hintainen ”liharuoka” voisi olla muuta kuin huttua? Missä on kuluttajien ymmärrys siitä, mitä ruoan tulisi maksaa? Herätkää pahvit: einestaloja ei kiinnosta paskaakaan pilttienne ruokaympyrän laatu, ainoastaan mahdollisimman pienen lihamäärän muuttaminen mahdollisimman isoksi rahatukuksi. Einekset ovat helppoa rahaa.
Ou nou: tästä kadulle levinneestä satsista ois saanu monet hyvät nugetit!
Kuva: reddit.com
Ei silti, syytän myös pakkausmerkintöjä. Mikäli skidin lempiruoan raaka-aineiksi ilmoitettaisiin ”rasva, verisuonet, hermokudos, nahka, sisäelinten kalvoja, rusto, luu” jättäisi mutsi ehkä paketin ostamatta. Tosin, eivät esimerkiksi Rainbow X-Tra -nugettien ”nostatusaineet (E 500, E 450, E 341), soijajauho, maitoproteiini, munanvalkuaisjauhe, stabilointiaine (E 412), broileriaromi, emulgointiaine (E 451)” tai Hesburger-nugettien sisältämä vaahdonestoaine (E900) varsinaisesti herauta vettä kielelle nekään, mutta silti jengi ostaa tätä roskaa itselleen ja lapsilleen. Vaahdonestoainetta?!
Väitän, että parin viikon päästä kukaan ei enää muista mikä niissä nugeteissa nyt olikaan pielessä ja homma jatkuu entisellään. Koska meitä ei kiinnosta tarpeeksi. Tai koska tarpeeksi monia ei kiinnosta tarpeeksi. Valiokin muutti kaikki jogurttinsa lisäaineettomiksi Venäjällä, Suomessa kuluttajat eivät mitä ilmeisimmin näytä tarpeeksi kiinnostusta lisäaineettomia tuotteita kohtaan.
”Venäläinen haluaa saada ruokansa mahdollisimman luonnollisena. Tästä syystä muutimme tänä syksynä kaikki Venäjällä myytävät Valion jogurtit, joita on noin 30 erilaista, täysin lisäaineettomiksi. Jatkossa niihin käytetään vain maitoa, sokeria ja marjoja tai hedelmiä, eikä mitään muuta”, Valion johtoryhmän jäsen Mika Koskinen kertoo yhtiön blogissa.
Lähde: talouselama.fi
Kuten Valio-esimerkki todistaa, voi elintarvikevalmistaja mullistaa kaupan hyllyn tarjonnan helposti — jos vain haluaa. Aloitteen tekijänä voisi aivan hyvin olla vastuullinen yritys, joka nyt sattuisi olemaan kiinnostunut kansalaisten terveydestä. Olisipa ihailtavaa, jos Valio ihan oma-aloitteisesti muuttaisi suomalaisenkin jogurttivalikoimansa lisäaineettomaksi. Se olisi todennäköisesti positiivisin elintarvikeuutinen pitkään aikaan! Mutta yleensä homma vaan menee niin, että kuluttajien täytyy äänestää kukkaroillaan ensin, jotta muutos tapahtuu. Venäjällä Valio tekee muuvin siksi, että se näkee hommassa markkinaraon. Suomessa ei mitä ilmeisimmin vielä luoteta lisäaineettoman kysyntään.
Vaikka koitan blogillani saada aikaan muutosta ruohonjuuritasolla, olen silti skeptinen mitä tulee nugetteihin tai Valion jogurttivalikoimaan. Olen tainnut alkaa kyynistyä.
Eipä silti, eihän sitä yksilö voi muuta kuin jatkaa omaa yhden miehen ja naisen taisteluaan. Ole siis jatkossakin ruokakaupassa se muutos, jonka toivot siellä näkeväsi.